Eksplorasi Etnomatematika pada Pola Ritmis dan Struktur Komposisi Instrumen Musik Darbuka
Keywords:
Ethnomathematics, Darbuka, Rhythmic PatternsAbstract
Although the relationship between mathematics and music across various cultural contexts is well established, the specific connection between mathematical principles and the rhythmic patterns and compositional structure of the darbuka instrument within its cultural context has not been extensively explored. This study aims to analyze and reveal the interconnection between mathematical principles and music within a cultural context through the study of the darbuka instrument. This research is qualitative in nature, employing a literature review method. The study relies on a review of existing literature to explore and analyze the relationship between mathematics and music within the cultural context of the darbuka. The subject of this research is the darbuka musical instrument, where the study examines the compositional structure and rhythmic patterns present in darbuka playing, as well as how mathematical aspects are integrated into this traditional musical instrument. Data in this study is collected using a literature review technique to detail the connection between mathematics and darbuka music. The validity of the data in this research is ensured through the triangulation technique, and the data analysis technique employed is the model of Miles, Huberman, and Saldana. The results of the study show the existence of rhythmic patterns in the playing of the darbuka instrument, which follow certain mathematical rules such as time division, repetition, and variation, indicating a strong connection between mathematics and music.
References
Efik, S. (2022). Etnomatematika pada Budaya Cilacap sebagai Sumber Belajar Matematika (Doctoral dissertation, UIN Prof. KH Saifuddin Zuhri).
Gumilar, T., & Alhusaini, R. (2023). Kajian Musikologis Terhadap Komposisi Musik Angklung Toel dan Maqam Hijaz. PROMUSIKA: Jurnal Pengkajian, Penyajian, dan Penciptaan Musik, 11(1), 19-29.
Hasannudin, D. (2019). Strategi Adaptasi kelompok musik islami dalam menghadapi musik modern: (Studi kasus Kelompok Musik Hadrah Arrushoifah Kelurahan Sepatan Kecamatan Sepatan Kabupaten Tangerang) (Bachelor's thesis, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).
Ihsan, R. (2022). Alat musik lolope dalam kajian etnomusikologi di kecamatan taliwang kabupaten sumbawa barat. Representasi: Jurnal Ilmu Sosial, Seni, Desain dan Media, 1(1), 33-42.
Kristyasari, Y. S., & Sukoco, H. (2022). Ethnomathematics in ten Indonesian traditional musical instruments. Ethnomathematics Journal, 3(2).
Lathifa, F. W. (2023). Seni Musik Rebana sebagai Media Menumbuhkan Nilai Karakter pada Anak Sekolah Dasar. Paradigma Pendidikan Praktis dalam Pembelajaran Seni Musik untuk Anak di Sekolah Dasar, 11.
Lukitasari, E., Manalu, S. B., & Putra, V. F. A. (2022). Eksplorasi Etnomatematika Pada Candi Lumbung Sebagai Konsep Geometri Matematika. In Prosiding Seminar Nasional Sanata Dharma
Martavina, Y. (2018). Kelompok Sholawat Rebana Gemppi Di Desa Maliran Kecamatan Ponggok Kabupaten Blitar: Studi Perubahan Genre Rebana Tulen Menjadi Ala Campursari (Doctoral Dissertation, Fakultas Seni Pertunjukan).
Marina, M., & Izzati, N. (2019). Eksplorasi etnomatematika pada corak alat musik kesenian marawis sebagai sumber belajar matematika. Jurnal Gantang, 4(1), 39-48.
Mu'asaroh, H. P., & Noor, N. L. A. (2021). Eksplorasi etnomatematika bentuk alat musik Rebana. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 69-80.
Nasution, S. A. (2023). Eksplorasi Etnomatematika Pada Alat Musik Burdah. EUCLID: jurnal pendidikan matematika dan matematika, 10(4), 587-597.
Nisa, H., Choirudin, C., Anwar, M. S., & Wardana, M. R. F. (2023). Implementasi Etnomatemtika Berbasis Alat Kesenian Rebana Dalam Pembelajaran Bangun Ruang. Delta-Phi: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(3), 205-210.
Nugraha, B. S., & Prabowo, P. (2022). Respon Siswa SMA Terhadap Pembelajaran Fisika Berbasis Kearifan Lokal Pada Alat Musik Tradisional Rebana Untuk Meningkatkan Keterampilan Literasi Sains. PENDIPA: Journal of Science Education, 6(2), 556-564.
Putra, R. Y., Alviyan, D. N., Arigiyati, T. A., & Kuncoro, K. S. (2021). Etnomatematika pada bangunan Umbul Binangun Taman Sari dalam aktivitas pembelajaran matematika. Ethnomathematics Journal, 2(1), 21-30.
Putri, L. I. (2017). Eksplorasi etnomatematika kesenian rebana sebagai sumber belajar matematika pada jenjang MI. Jurnal Ilmiah pendidikan dasar, 4(1).
Sanda, R., & Siswanto, S. (2022). Struktur Musik Hadroh oleh Kelompok Darus Sakinah Kertapati-Palembang. Musica: Journal of Music, 2(1), 58
Sari, L. W. (2023). Ethnomathematics In Structure And Carving Patterns Of Torajan Traditional House Building. Ethnomathematics Journal, 4(2).
Sari, T. N., Patrichia, V., & Sari, R. K. (2023). Eksplorasi Etnomatematika Dalam Alat Kesenian Hadroh. Jurnal Ilmiah Penelitian Mandira Cendikia, 1(1), 63-69.
Septia, T., Wahyu, R., & Hasanah, Z. (2023). Etnomatematika: Eksplorasi kesenian rebana bagi santri Raudlatul Ulum 2. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan, 7(2), 244-252.
Setiana, D. S., Ayuningtyas, A. D., Wijayanto, Z., & Kusumaningrum, B. (2021). Eksplorasi Etnomatematika Museum Kereta Kraton Yogyakarta dan pengintegrasiannya ke dalam pembelajaran matematika. Ethnomathematics Journal, 2(1), 1-10.
Sopyan, D. (2022). Desain Pembelajaran Kontekstual Berbasis Etnomatematika: Memahami Pola Bilangan Melalui Alat Tradisonal Ancak. EDUPEDIKA: Jurnal Studi Pendidikan dan Pembelajaran, 1(1), 35-44
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Agita Nursyabana, Ilham Maulana Syaputra, Muhammad Abyyu Ghofar, Ahmad Faridh Ricky Fahmy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.