Pengaruh Implementasi ICT terhadap Pemahaman Konsep Pembelajaran Matematika

Authors

  • Fina Arfiyani UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Lukluk Ussakinah UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Mohammad Budiyono UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Ahmad Faridh Ricky Fahmy UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan

Keywords:

ICT Implementation, Mathematics Learning, Learning Media

Abstract

The young generation called “digital natives” has emerged in the present so mathematics education based on information, communication, and technology feels perfect in this situation. Learning media are containers, tools, or resources that make it easier for lecturers or educators to communicate ideas or facts in a way that students find useful and enjoyable. Learning media that can motivate students to learn is needed so that the presentation of the material provided becomes more effective and efficient. Using ICT-based learning or media is one of them. This study aims to determine the effect of ICT implementation on understanding the concept of learning mathematics. This research method uses quantitative inferential with the subject of UIN KH Abdurrahman Wahid Pekalongan students. Using the SPSS windows software, a significance level of 0.05 was used for hypothesis testing. This study resulted in two main conclusions, namely; First, there is a significant relationship between the implementation of ICT media and understanding of mathematical concepts. Second, ICT media is effective in increasing the understanding of mathematical concepts.

References

Batubara, I & Sari, I. (2020). Penggunaan Sofware Geogebra Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Matematika. SCENARIO 2020 : Seminar Sosial Engineering & Humaniora. 398 – 406.

Hanif, I & Sari, I. (2021). Pelatihan Sofware Geogebra Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Matematika SMP Free Methodist 2. MARTABE: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(3), 854-859.

Harsa, F. (2016). Integrs ICT Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Paedagogi, 8 (2), 158-162. http://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/PAEDAGOGI

Helni, Marmawi, & Kaswari. (2013). Peningkatan Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Media ICT Siswa Kelas VI SDN 4 Nanga Pinon.

Jamun, Y & Ntelok, Z. (2020). Pengaruh Pemanfaatan Perangkat Teknologi Informasi dan Komunikasi Terhadap peningkatan Kompetensi Profesional Guru Sekolah Dasar. JIPB : Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 4 (1), 46 – 50. http://unikastpaulus.ac.id/jurnal/index.php/jipd

Kurniawan, R. Hubungan Antara Minat Membaca Dengan Kemandirian Belajar Siswa Kelas X Jurusan Teknik Kendaraan Ringan SMK Piri 1 Yogyakarta Tahun Ajaran 2012/2013.

Lukitawati, P. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran MatematikaBerbasis ICT ( Information And Communication Tecnology )Melalui Pendekatan SAVI ( Somatic, Auditory, Visual, and Intelectul ) Pada Materi Geotri Transformasi Kelas VII D SP Ma’had Islam Pekalongan. Lukitawati, Pengembangan Media Pembelajaran Matematika ..., 2(2), 42-50.

Oktafiyanti, R & Safaah R. (2017). Pemberdayaan Keterampilan Guru Matematika Dalam Menyusun Bahan Ajar Berbantuan Mathmatics Education Sofware. JMP WIKRAMA PARAHITA : Jurnal Pengabdian Masyarakat Wikrama Parahita, 1 (1), 19 -24.

Putri, R. (2018). Penerapan Metode Pembelajaran Matematika Berbasis ICT Pada SDN 14 Kecamatan Lubuk Begalung Padang. Journal of Information Technology and Computer Science (INTECOMS), 1(1). 91-99.

Rahmawati, N. (2018). Pemanfaatan ICT dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika. Prisma : Prosiding Seminar Nasional Matematika. 381 -387.

Rista, L. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis ICT ( Informatio Communication of Tecnology ) Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas IX SMP Negri 1 Lhokseumawe. Jurnal MathEducation Nusantara. 2(2), 172-180. https://jurnal.pascaumnaw.ac.id/index.php/JMN

Rusmana, I & Isnaningrum. Efektivitas Pengunaan Media ICT Dalam Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika. Jurnal Formatif, 2 (3), 198 -205.

Saputra, I & Sujana, I. (2018). Korelasi Antara Kecerdasan Interpersonal Dengan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V. Jurnal Mimbar Ilmu. 23 (1), 43 – 52

Sulisti, W & Khomsyatun, S. (2020). Penerapan Media ICT Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Minat Siswa Dalam Belajar Matematika. SNPM : Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 2, 317 -323.

Sulisyawati, I. Wardono, & Kartono. (2018). Pemanfaatan ICT Dalam Literasi Matematika. Prisma : Prosiding Seminar Nasional Matematika. 853 – 859. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/

Sulistiyawati. Kusumah, Y. & Dahlan, J. (2021). Pengunaan Information Communication And Tecnology (ICT) Tools Dalam Mendukung Pembelajaran Matematika Interaktif. JPMI : Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4 (5), 1033 – 1055.

Wangge, M. (2020). Implementasi Media Pembelajaran Berbasis ICT Dalam Proses Pembelajaran Matematika Di Sekolah Menengah. Fraktal : Jurnal Matematika dan Pendidikan matematika. 1 (1), 31 – 38. https://ejurnal.undana.ac.id/fraktal

Wigati, S. (2019). Penerapan Geogebra Handphone Android Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah, Keaktifan, dan, Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pembelajaran Karakter (JIPK), 4 (4), 1 – 7.

Downloads

Published

2022-09-30

How to Cite

Arfiyani, F., Ussakinah, L. ., Budiyono, M. ., & Fahmy, A. F. R. . (2022). Pengaruh Implementasi ICT terhadap Pemahaman Konsep Pembelajaran Matematika . SANTIKA : Seminar Nasional Tadris Matematika, 2, 180–189. Retrieved from https://proceeding.uingusdur.ac.id/index.php/santika/article/view/1124