Pembelajaran Matematika Berbasis Kompetensi: Evaluasi Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Tes Autentik

Pembelajaran Matematika Berbasis Kompetensi: Evaluasi Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Tes Autentik

Authors

  • M. Fathur UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Ilham Maulana Syaputra UIN K.H Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Rachmat Ramadhan UIN K.H Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Dirasti Novianti UIN K.H Abdurrahman Wahid Pekalongan

Keywords:

Mathematics, Competention, Evaluation, Authentic Test

Abstract

This study aims to evaluate student learning outcomes in competency-based mathematics learning by using authentic tests. The method used in this study is the library method by collecting data from journals and books related to competency-based mathematics learning and authentic tests. The results of the study show that competency-based mathematics learning using authentic tests can improve student learning outcomes. Authentic tests are able to measure students' ability to solve mathematical problems that are more realistic and can be applied in everyday life. In addition, competency-based mathematics learning provides opportunities for students to be more independent in learning and gain a deeper understanding of mathematical concepts. The conclusion of this study is that competency-based mathematics learning using authentic tests can improve student learning outcomes. Therefore, it is hoped that mathematics teachers can apply competency-based mathematics learning by using authentic tests as an alternative to improve student learning outcomes. In addition, further research can be carried out to develop authentic tests that are more suited to the needs of students in facing real-life challenges.

References

Adiningsih, Dyahnita. “Pengaruh Persepsi Siswa Tentang Metode Mengajar Guru dan Kemandirian Belajar Terhadap Prestasi Belajar Akuntansi Siswa Kelas X SMK Batik Perbaik Purworejo Tahun Ajaran 2011/2012” Skripsi. Jakarta; Jurusan Pendidikan Akuntansi di Universitas Negeri Yogyakarta, 2012.

Aiman, U. (2016). Evaluasi pelaksanaan penilaian autentik kurikulum 2013; studi kasus di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Tempel Sleman Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Madrasah, 1(1), 115-122

Azwar, Saefuddin. Tes Prestasi (Fungsi dan Pengembangan Pengukuran Prestasi Belajar). Yogyakarta: Pustaka Belajar. 2014..

Burhan Nurgiyantoro, Penilaian Otentik dalam Pembelajaran Bahasa, Yogyakarta: Gajah Mada University Press, 2011.

Kunandar, Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013), Jakarta: PT. Grafindo Persada, 2014

Merta, I. M. E. D & Mahadewi, L. P. P. 2015. Analisis Autentik Menurut Pembelajaran Kurikulum 2013 Pada Kelas IV SD No 4 Banyuasri. e- Journal PGSD Universitas Ganesha. Vol 3 no 1 Tahun 2015

Mania Sitti. Asesmen Autentik Untuk Pembelajaran Aktif dan Kreatif Implementasi kurikulum 2013,Makassar: Alauddin University Press 2014.

Rusdiana, H., Sumardi, K., & Arifiyanto, E. S. (2014). Evaluasi hasil belajar menggunakan penilaian autentik pada mata pelajaran kelistrikan sistem refrigerasi. Journal Of Mechanical EngineeringEducation, 2.

Pantiwati, Y. (2016). Hakekat asesmen autentik dan penerapannya dalam pembelajaran biologi. JEMS: Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, 1(1), 18-27.

Safaroh, R., & Dewi, N. R. (2017). Pengembangan asesmen autentik berbasis proyek untuk mengukur hasil belajar siswa kelas VII pada tema panas. Lembaran Ilmu Kependidikan, 46(2), 41-50.

Sudjana Nanna, Penilaian Proses Hasil Belajar Mengajar, (PT Remaja Rosdakarya, 2005).

Supardi. Penilaian Autentik Konsep dan Aplikasi, Jakarta: PT Grafindo Persada. 2015.

Sugiri, W. A., & Priatmoko, S. (2020). Persprektif asesmen autentik sebagai alat evaluasi dalam merdeka belajar. At-Thullab: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), 53-61.

Downloads

Published

2023-08-08

How to Cite

Izzurrohman, M. F. ., Syaputra, I. M. ., Ramadhan, R. ., & Novianti, D. . (2023). Pembelajaran Matematika Berbasis Kompetensi: Evaluasi Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Tes Autentik: Pembelajaran Matematika Berbasis Kompetensi: Evaluasi Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Tes Autentik. SANTIKA : Seminar Nasional Tadris Matematika, 3, 506–519. Retrieved from https://proceeding.uingusdur.ac.id/index.php/santika/article/view/1314