Implementasi Penilaian Autentik dalam Pembelajaran Etnomatematika untuk Menyongsong Pendidikan Inklusif yang Berbudaya

Pembelajaran etnomatematika dalam penilaian autentik untuk pendidikan inklusif

Authors

  • Ayu Widaningsih UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Mutiara Maulidiya UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Siti Latifah UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Tsania Nurhamidah Zaen UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Santika Lya Diah Pramesti UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan

Keywords:

authentic assessment, ethnomathematics, inclusive education

Abstract

This research aims to explain the implementation of authentic assessment in ethnomathematics learning as an effort to anticipate culturally inclusive education. Authentic assessment in ethnomathematics learning involves authentic tasks related to students' culture and context, reflecting real-life situations that students may encounter outside the classroom and requiring the use of critical and creative thinking skills to solve them. In authentic assessment, ethnomathematics learning also allows for a holistic assessment of students' abilities, considering their cultural and contextual aspects. Culturally inclusive education, in the context of authentic assessment in ethnomathematics learning, refers to an approach that accommodates student diversity in the learning and assessment process. The implementation of authentic assessment in ethnomathematics learning is a way to promote culturally inclusive education by providing fair and relevant assessment of students' abilities that align with their cultural and contextual backgrounds. This research is expected to demonstrate that the implementation of authentic assessment in ethnomathematics learning can assess students' abilities in cultural and everyday life contexts and promote the development of critical and creative thinking skills in solving mathematical problems related to their culture and context. The implementation of authentic assessment in ethnomathematics learning needs to be the attention of teachers and policymakers in anticipating culturally inclusive education

References

Abdul Majid, & Chaerul Rochman. 2015. Pendekatan Ilmiah dalam Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Agung, Iskandar. 2013. Pengembangan Pola Kerja Harmonis dan Sinergis Antara Guru, Kepala Sekola, dan Pengawas Sekolah. Jakarta: Bestari Buana Murni.

Dianto, A., Sujadi, I., & Nugraha, T. (2019). Penerapan Penilaian Autentik pada Pembelajaran Etnomatematika. Jurnal Gantang Matematika, 2(1)

Fadlil, M., Nizaruddin, N. A., & Rofiah, F. (2021). Implementasi Penilaian Autentik dalam Pembelajaran Etnomatematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 9(2)

Herawati, E., & Wijayanti, T. (2018). Implementasi Penilaian Autentik dalam Pembelajaran Matematika Berbasis Etnomatematika untuk Menyongsong Pendidikan Inklusif yang Berbudaya. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 5(1).

Khotimah, K., & Suyitno, H. (2020). Implementasi Penilaian Autentik dalam Pembelajaran Etnomatematika di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1)

Kurniawan, A. R., & Saragih, S. (2021). Strategi Implementasi Penilaian Autentik dalam Pembelajaran Etnomatematika untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal EduMatSains, 1(1)

Muslich (2011). Pendidikan Karakter Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Ningsih, Y. A., & Sulthoni, S. (2019). Implementasi Penilaian Autentik dalam Pembelajaran Etnomatematika. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 6(2)

Suherman, E dan Sukjaya, Y. (1990) Evaluasi Pendidikan Matematika. Bandung: Wijaya Kusumah.

Sujatna, A., Kusmayadi, T. A., & Waluya, B. (2020). Implementasi Penilaian Autentik dalam Pembelajaran Etnomatematika untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 14(2)

Susanto, A., & Darmawijoyo. (2018). Manfaat Implementasi Penilaian Autentik pada Pembelajaran Etnomatematika. Jurnal Gantang Matematika, 1(1)

Wahyuni, S., & Tania, L. (2020). Implementasi Penilaian Autentik dalam Pembelajaran Etnomatematika pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Palangka Raya. Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(1)

Wibowo, A. (2019). Implementasi Penilaian Autentik dalam Pembelajaran Etnomatematika dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia. Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1).

Yanto, H., Sujadi, I., & Murti, R. P. (2019). Implementasi Penilaian Autentik pada Pembelajaran Etnomatematika. Jurnal Didaktik Matematika, 6(2)

Downloads

Published

2023-07-19

How to Cite

Widaningsih, A. ., Maulidiya, M. ., Latifah, S. ., Zaen, T. N. ., & Pramesti, S. L. D. . (2023). Implementasi Penilaian Autentik dalam Pembelajaran Etnomatematika untuk Menyongsong Pendidikan Inklusif yang Berbudaya: Pembelajaran etnomatematika dalam penilaian autentik untuk pendidikan inklusif. SANTIKA : Seminar Nasional Tadris Matematika, 3, 196–214. Retrieved from https://proceeding.uingusdur.ac.id/index.php/santika/article/view/1326

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>