Efektivitas Penggunaan Media Vidio Tutorial terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matriks di MAN 2 Kota Pekalongan

Authors

  • Sigiet Asabatul Fuad UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Juwita Rini UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan

Keywords:

Effectiveness, Video Tutorial, Concept Understanding

Abstract

Many students experience difficulties in understanding mathematical material and teachers have not been able to create an interesting and innovative mathematics learning process. This article is intended to determine the effectiveness of using video tutorial media in improving students' ability to understand mathematical concepts in the matrix material. Knowing the difference in student's ability to understand mathematical concepts in matrix material between students who use video tutorial media and do not use video tutorial media. Knowing the improvement of students' understanding of mathematical concepts before and after using video tutorial media on matrix material. This type of research is experimental research and the approach used is a quantitative approach with the Quasi-Experimental method and the design of pre-test and post-test control groups. Data collection techniques using tests (essays). The data analysis technique used descriptive analysis, homogeneity test, normality test, t-test, and gain test. The results of this study indicate that learning mathematics using video tutorial media can improve the ability to understand mathematical concepts in matrix material as seen from the increase in the average post-test score from 52.13 to 78.10. The value obtained from the calculation of the gain test is 0.705 or 70.5% (high category). The conclusion of this study is that the use of video tutorial media on students' ability to understand mathematical concepts is more effective than without using video tutorial media.

References

Afandi, Muhamad. (2013). Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah. Semarang: UNISSULA Press.

Baharuddin, Iham. (2014). Efektivitas Penggunaan Media Vidio Tutorial sebagai Pendukung Pembelajaran Matematika terhadap Minat dan Hasil Belajar Peserta Didik SMA Negeri 1 Bajo Kabupaten Luwu Sulawesi Selatan. Jurnal Nalar Pendidikan, Vol. II, No. 2.

Candiasa, I Made. (2010). Pengujian Instrumen Penelitian Disertai Aplikasi ITEMAN dan BIGSTEPS. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.

Destinar. (2019). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis ditinjau dari Self Efficacy dan Model Pembelajaran Think Pair Share TPS di SMP Negeri 20 Pemalang. Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat (JPPM), Vol. I, No. 21.

Gusmania, Yesi. (2018). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Vidio Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Jurnal PHYTAGORAS, Vol. VII, No. 1.

Hamzah, Ali., & Muhlisrarini. (2014). Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Matematika. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Lowther Smaldino, Russel. (2018). Instructional Technology & Media For Learning Teknologi Pembelajaran dan Media untuk Belajar Terjemahan. Edisi Kesembilan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Maulana Trianggono, Mochammad. (2017). Analisis kausalitas Pemahaman Konsep Dengan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Pada Pemecahan Masalah Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika dan Keilmuan (JPFK), Vol. III, No. 1.

Mulyono, Budi., & Hapizah. (2018). Pemahaman Konsep dalam Pembelajaran Matematika. KALAMATIKA: Jurnal Pendidikan Matematika, Vol. III, No 2.

Munir. (2013). Multimedia: Konsep dan Aplikasi dalam Pendidikan. Alfabeta, II.

Mustakim, Zaenal. Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online selama Pandemi Covid-19 pada Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Al-Asma: Journal of Islamic Education, Vol. II, No. 1.

Nasaruddin. (2015). Media dan Alat Peraga dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal al-Khwarizmi, Vol. III, No. 2.

NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Diambil kembali dari www.nctm.org.

Suryani, Nunuk. (2018). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Rahmawati, Fadhilah. (2021). Efektivitas Vidio Belajar Dalam Pembelajaran Daring matematika Materi Transformasi

Pada Siswa SMP. Jurnal THEOREMS The Original Research of Mathematics, Vol. V, No. 2.

Ridha, Muhammad. (2021). Efektifitas Penggunaan Media Vidio pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar Saat Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Tambusai, Vol. V, No. 1.

Riyana, Cheppy. (2017). Pedoman Pengembangan Media Vidio. Jakarta: P3AI UPI.

Syaodih Sukmadinata, Nana. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Utomo, & Ratnawati. (2018). Pengembangan Vidio Tutorial dalam Pembelajaran Sistem Pengapian di SMK. Jurnal Taman Vokasi, Vol. VI, No. 1.

Wirasasmita, & Putra. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Vidio Tutorial Interaktif Menggunakan Aplikasi Camtasia Studio Dan Macromedia Flash. EDUMATIC: Jurnal Pendidikan Informatika, Vol. I, No. 2.

Yuanta. (2020). Pengembangan Media Vidio Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial pada Siswa Sekolah Dasar. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, Vol. I, No. 2.

Downloads

Published

2022-09-30

How to Cite

Sigiet Asabatul Fuad, & Rini, J. . (2022). Efektivitas Penggunaan Media Vidio Tutorial terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matriks di MAN 2 Kota Pekalongan. SANTIKA : Seminar Nasional Tadris Matematika, 2, 253–269. Retrieved from https://proceeding.uingusdur.ac.id/index.php/santika/article/view/794

Most read articles by the same author(s)