Etnomatematika pada Aktivitas Berladang di Indonesia dan Implementasinya pada Pembelajaran Matematika

Authors

  • Avila Nita Universitas Nusa Cendana
  • Irna Karlina Sensiana Blegur Universitas Nusa Cendana
  • Wara Sabon Dominikus Universitas Nusa Cendana

Keywords:

Ethnomathematics, Farming activities, Mathematics Learning

Abstract

Mathematics is a branch of science that applies counting, measuring, classifying, and so on in everyday life. Since prehistoric times, before formal education existed, mathematics existed and was used by humans to solve problems. This shows that there is a close relationship between mathematics and human activities, one of which is farming. In Indonesia, farming is one of the oldest human activities and has been passed down from generation to generation. In every region even have a farming system with certain characteristics. All these farming systems unknowingly contain mathematical activities. Thus, what are the mathematical activities in question? Can the results of the study of mathematical activities in farming help the process of mathematics learning in classroom? This literature study article aims to discuss these two questions.

References

Aulia, L., & Rista, L. 2019. Identifikasi konsep matematika melalui aktivitas etnomatematika petani sawah. Jurnal Pendidikan Matematika: Judika Education, 2(2), 110-117.

Ayun, Q., Kurniawan, S., & Saputro, W. A. 2020. Perkembangan konversi lahan pertanian di bagian negara agraris. Vigor: Jurnal Ilmu Pertanian Tropika Dan Subtropika, 5(2), 38-44.

Banoet, M., Dominikus, W., & Nenohai, J. (2022). Etnomatematika dalam Aktivitas Berladang Masyarakat di Kecamatan Tobu. FRAKTAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA, 3(2), 43-51

Bishop, A. J. 1988. The interactions of mathematics education with culture. Cultural Dynamics, 1(2), 145-157.

D’Ambrosio, U. 1997. Ethnomathematics and its place in the history and pedagogy of mathematics. Ethnomathematics: Challenging Eurocentrism in mathematics education, 13-24.

D'Ambrosio, U. 1985. Ethnomathematics and its place in the history and pedagogy of mathematics. For the learning of Mathematics, 5(1), 44-48.

Dominikus, W. S. LITERASI MATEMATIKA DALAM BUDAYA: MENUJU PEMBELAJARAN BERBASIS BUDAYA.

Dominikus, W. S. 2019. Pembelajaran Matematika Berbasis Etnomatematika (PMBE). Prosiding of Seminar Nasional Pendidikan Matematika Universitas Nusa Cendana “Peran Pendidikan Matematika Dalam Era Revolusi Industri 4.0”, Kupang: 21 Juni 2019

Dominikus, W. S., & Balamiten, R. B. 2020. The Counting System of Adonara Culture (An Ethnomathematics Study in Adonara Island). Maintaining ELT Quality in the Covid-19 Pandemic Era, 2.

Fadlilah, U., Trapsilasiswi, D., & Oktavianingtyas, E. 2015. Identifikasi Aktivitas Etnomatematika Petani Padi pada Masyarakat Jawa di Desa Setail. Kadikma, 6(3), 45-56.

Kautsar, F., Aqib, A. M., Sari, A. P., & Sholikhah, A. 2021. IDENTIFIKASI KONSEP MATEMATIKA MELAUI EKSPLORASI ETNOMETATIKA PADA AKTIVITAS PETANI PADI KECAMATAN AMPELGADING. In ProSANDIKA UNIKAL (Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Universitas Pekalongan) (Vol. 2, pp. 19-28).

Nursyamsi, D., Mulyani, A., & Las, I. 2014. Percepatan pengembangan pertanian lahan kering iklim kering di Nusa Tenggara. Pengembangan Inovasi Pertanian, 7(4), 30894.

Pratama, L.D., & Wahyu, L. 2017. Eksplorasi Etnomatematika Petani dalam Lingkup Masyarakat Jawa. Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika FPMIPATI-Universitas PGRI Semarang

Puspadewi, K. R., & Putra, I. G. N. N. 2014. Etnomatematika di balik kerajinan anyaman Bali. Jurnal matematika, 4(2), 80-89.

Rakhmawati M, Rosida. 2016. Aktivitas Matematika Berbasis Budaya pada Masyarakat Lampung. Jurnal Pendidikan Matematika. Vol. 7, No. 2, Hal 221-230, ISSN 2086-5872

Saputra, S. Y. 2017. Permainan tradisional vs permainan modern dalam penanaman nilai karakter di sekolah dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(1).

Sarwoedi, S., Marinka, D. O., Febriani, P., & Wirne, I. N. 2018. Efektifitas etnomatematika dalam meningkatkan kemampuan pemahaman matematika siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(2), 171-176.

Surat, I. M. 2018. Peranan model pembelajaran berbasis etnomatematika sebagai inovasi pembelajaran dalam meningkatkan literasi matematika. Emasains: Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 7(2), 143-154.

Wardi, E., & Sayu, S. 2019. Eksplorasi Konsep Matematika Pada Tradisi Cocok Tanam Padi Masyarakat Kabupaten Sambas. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 8(6)

Zhang, W., & Zhang, Q. 2010. Ethnomathematics and its integration within the mathematics curriculum. Journal of mathematics education, 3(1), 151-157.

Downloads

Published

2023-07-18

How to Cite

Nita, A. ., Blegur, I. K. S. ., & Dominikus, W. S. . (2023). Etnomatematika pada Aktivitas Berladang di Indonesia dan Implementasinya pada Pembelajaran Matematika. SANTIKA : Seminar Nasional Tadris Matematika, 3, 169–182. Retrieved from https://proceeding.uingusdur.ac.id/index.php/santika/article/view/1431