Analisis Kemampuan Guru Matematika SMK Negeri 1 Karangdadap dalam Penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran berdasarkan Komponen Penyusunnya

Authors

  • Nisrokhati Nisrokhati UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Muna Zahro Ramadhina UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Kalam Hanan UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Fatmawati Nur Hasanah UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan

Keywords:

teachers, mathematics, lesson plans

Abstract

This study aims to analyze the ability of mathematics teachers at SMK Negeri 1 Karangdadap for the 2022/2023 academic year in making lesson plans (RPP) based on their constituent components. This research is descriptive research, with a qualitative approach. The research was conducted at SMK Negeri 1 Karangdadap. The data collection technique uses interviews addressed to mathematics teachers and documentation related to lesson plans used in learning. The data analysis technique uses the Miles & Huberman model, which is divided into three stages, namely the data reduction stage, the data presentation stage, and the conclusion drawing stage. The results showed that the mathematics teacher of SMK Negeri 1 Karangdadap could make lesson plans based on the constituent components. However, in making the RPP, it was adjusted to the majors in the school by taking into account Permendikbud No. 37 of 2018, the Annual Program (Prota) and Semester Program (Prosem).

References

Ariyana, Yoki, Ari Pudjiastuti, dkk. (2018). Buku Pegangan Pembelajaran Berorientasi pada Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi: Program Peningkatan Kompetensi Pembelajaran Berbasis Zonasi. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kemendikbud. (2018). Buku Pegangan Pembelajaran Berorientasi pada Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Jakarta: Kemendikbud.

Sanjaya, Wina. (2021). Penelitian Pendidikan: Jenis, Metode, dan Prosedur. Jakarta: Kencana.

Slamet, Yulius. (2019). Pendekatan Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Susanah, dkk. (2014). Strategi Pembelajaran Matematika: Edisi 2. Tanggerang Selatan: Universitas Terbuka.

Uno, Hamzah B. & Nina Lamatenggo. (2016). Tugas Guru dalam Pembelajaran: Aspek yang Mempengaruhi. Jakarta: Bumi Aksara.

Hasanah, F. N., Marwa, A., & Dyah Kusumawati, P. R. (2021). The Challenge Of MI Salafiyah Beji Teacher’s Professionalism Towards Learning in The Covid-19 Pandemic. 531–540.

Ngadiya, N. (2021). Pelaksanaan Supervisi Akademik Berkelanjutan sebagai Upaya Peningkatan Kompetensi Guru SMA Dalam Menyusun Silabus dan RPP. Jurnal Kreatif Online, 9(2), 103-110.

Khairani, K. (2020). Workshop Peningkatan Kemampuan Guru dalam Penyusunan RPP. Jurnal Kinerja Kependidikan (JKK), 2(3), 403-415.

https://www.kemdikbud.go.id/. (2018, 9 November). Mendikbud Terus Imbau Guru Kembangakan Model Pembelajaran HOTS. Diakses pada tanggal 12 Juli 2022 melalui https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2018/11/mendikbud-imbau-guru-terus-kembangkan-model-pembelajaran-hots.

Pramesti, S. L. D., & Rini, J. (2020). Pembelajaran Matematika Sekolah. Penerbit NEM.

Setiawan, T., Nasrudin, F. W., & Hasanah, F. N. (2021). Penggunaan Chromebook Bermuatan Game Edukasi untuk Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Matematika Siswa SD di Kabupaten Boyolali. 1, 75–86.

Downloads

Published

2022-09-30

How to Cite

Nisrokhati, N., Ramadhina, M. Z. ., Hanan, K. ., & Hasanah, F. N. . (2022). Analisis Kemampuan Guru Matematika SMK Negeri 1 Karangdadap dalam Penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran berdasarkan Komponen Penyusunnya. SANTIKA : Seminar Nasional Tadris Matematika, 2, 315–326. Retrieved from https://proceeding.uingusdur.ac.id/index.php/santika/article/view/1133