Implementasi Etnomatematika sebagai Cara untuk Menghubungkan Matematika dengan Kehidupan Sehari-hari

Authors

  • lia Hikmatul Maula UIN K.H Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Nova Yulianasari UIN K.H Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Lu’lu Salsabila UIN K.H Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Nabila Maulidina UIN K.H Abdurrahman Wahid Pekalongan

Keywords:

ethnomathematics, mathematics, everyday life

Abstract

Ethnomatematics is the study of the relationship between mathematics and culture and the way society views mathematics.  In this article, we discuss the concept of ethnomatematics, how ethnomatematics can be implemented in learning mathematics, and the benefits of using ethnomatematics in learning mathematics.  The implementation of ethnomathematics in learning mathematics can be done in various ways, such as using examples from everyday life to teach mathematical concepts, asking students to conduct research on the use of mathematics in their culture, or incorporating traditional mathematics practices in learning.  Through the use of ethnomathematics in learning mathematics, students can understand mathematics in a more meaningful and contextual way, and students can increase students' interest in learning mathematics and improve critical thinking skills, problem solving skills, and effective mathematical communication skills.

References

Abdul Rashid Mohamed dan Rohani Ahmad Tarmizi. 2009. "Etnomatematika: Konsep, Teori dan Praktik dalam Pendidikan Matematika" dalam Jurnal Pendidikan Matematika, vol. 3, no. 1.pp. 48-57.

Abu, M. S., & Hassan, S. 2015. The Use of Ethnomathematics in Teaching and Learning Mathematics. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 195, 343-349.

D'Ambrosio, U. 2005. Etnomatematika: Connecting Mathematics with Cultural Diversity. Mathematics Education Research Journal, 17(2), 5-12.

Grace Valentina dan Sabrina Febriani. 2019 "Etnomatematika dalam Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa " dalam Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, Universitas Negeri Makassar, pp. 19-24.

Hariwijaya. 2009. Meningkatkan Kecerdasan Matematika. Yogyakarta: Tugupublisher

Maulina Pia Wulandari, dkk. 2019."Penerapan Etnomatematika dalam Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa pada Materi Luas dan Volume Bangun Ruang" dalam Jurnal Pendidikan Matematika, vol. 7, no. 2. pp. 156-165.

Mulyasa. 2018. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remedia Rosdakarya

Mulyono. 2012. Strategi Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Pangestika, W., & Susilawati, S. 2019. Etnomatematika dan Implementasinya dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(1), 13-21.

Paulus Gerdes, "Etnomatematika sebagai Strategi Pendidikan Matematika: Sebuah Pengantar" dalam Jurnal Pendidikan Matematika, vol. 1, no. 1, 2008, pp. 1-10.

Ratumanan. T. G. 2015. Inovasi Pembelajaran. Yogyakarta: Ombak

Safitri, Y., & Rahmah, S. 2019. Etnomatematika: Konsep dan Implementasinya dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 8(4), 225-232.

Soedarso, Y. 2008. Psikologi Peendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Supriyono, S., & Susilo, H. 2021. The Application of Ethnomathematics in Mathematics Education. Journal of Physics: Conference Series, 1798(1), 012063.

Suryadi, D. 2016. Pendekatan Konstruktivis dalam pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Suwarsono. 2004. Pendidikan Matematika: Sebuah Tinjauan Filosofi. Makalah disajikan pada Seminar Nasional Pendidikan Matematika I. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya

Ubiratan D’Ambrosio. 1990. Etnomatematika: Eloge de la diversite culturella Actes de la XLème session des Seminaires de Mathématiques Supérieures.

Ubiratan D'Ambrosio. 2015. "Etnomatematika: Elokuva matematiikan kulttuurisidonnaisuudesta" (Etnomathematics: A film about the cultural roots of mathematics) dalam Kasvatus ja Aika 7/2015, pp. 37-48.

Downloads

Published

2023-08-02

How to Cite

Hikmatul Maula, lia, Yulianasari, N., Salsabila, L. ., & Maulidina, N. . (2023). Implementasi Etnomatematika sebagai Cara untuk Menghubungkan Matematika dengan Kehidupan Sehari-hari. SANTIKA : Seminar Nasional Tadris Matematika, 3, 462–472. Retrieved from https://proceeding.uingusdur.ac.id/index.php/santika/article/view/1340