Model Pembelajaran Make a Match untuk Meningkatkan Minat Belajar dan Hasil Belajar Matematika Siswa pada Materi Polinomial

Authors

  • Diki Mulyana Universitas Wiralodra
  • Iin Inayah SMA Negeri 2 Indramayu
  • Ayu Fitriyah Ningsih Universitas Wiralodra

Keywords:

interest in learning, mathematics learning outcomes, make a match

Abstract

This study aims to determine the make-a-match learning model can increase students' interest in learning and mathematics learning outcomes on polynomial material. This research is a Classroom Action Research (CAR) conducted at SMA Negeri 2 Indramayu. The subjects in this study were students of class XI 2 MIPA which opened 27 students. The instrument used in this research is a student learning interest questionnaire which aims to measure students' interest in learning and a written test is given each cycle which aims to measure the increase in student learning outcomes in mathematics. The results of the written test obtained that the average in the first cycle of 27 students was 28 while the average in the second cycle with the same number was 69, so the mathematics learning outcomes increased by 41%. The results of the interest in learning questionnaire obtained an average of 27 students in the first cycle, while the average in the second cycle was 54 with the same number of 58.

References

Aliputri, D. H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Berbantuan Kartu Bergambar untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 2(1A), 70–77. https://doi.org/10.21067/jbpd.v2i1a.2351

Anderha, R. R., & Maskar, S. (2021). Pengaruh Kemampuan Numerasi dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Pendidikan Matematika. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 2(1), 1–10. http://jim.teknokrat.ac.id/index.php/pendidikanmatematika/article/view/774

Duduk, I. N. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament (TGT) Untuk Meningatkan Prestasi Belajar PKn Siswa Kelas VIIF SMP Negeri 1 Abang. Cetta: Ilmu Pendidikan, 2(2), 410–417.

Fadillah, A. (2016). Analisis Minat Belajar dan Bakat Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. M A T H L I N E : Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 1(2), 113–122. https://doi.org/10.31943/mathline.v1i2.23

Fauzia, H. A. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika SD. Glosains: Jurnal Sains Global Indonesia, 7(2), 49–59. https://doi.org/10.36418/glosains.v2i2.21

Firmansyah, D. (2015). Strategi Pembelajaran dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Pendidikan Unsika, 3(1), 34–44. https://doi.org/10.24114/jtp.v6i2.4996

Kurniawan, R., Silalahi, L. B., Limbong, C., & Tambunan, H. (2021). Analisis Literasi, Komunikasi dan Penalaran Matematik Terhadap Hasil Belajar Siswa selama Pembelajaran E-Learning. Jurnal Pendidikan Matematiksa: Judika Education, 4(1), 56–70.

Lestari, W. (2017). Efektivitas Model Pembelajaran Guided Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 2(1), 64–74. https://doi.org/10.30998/sap.v2i1.1724

Nabillah, T., & Abadi, P. A. (2019). Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa. Sesiomadika, 2(3), 659–663.

Saleh, A., & Lubis, F. A. (2018). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Make a Match Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Materi Pokok SPLDV di Kelas VIII SMP Negeri 1 Batang Angkola. Jurnal Education and Development, 6(1), 20.

Solihah, A. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) terhadap Hasil Belajar Matematika. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(1), 45–53. https://doi.org/10.30998/sap.v1i1.1010

Sugianti. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Pembelajaran Tipe-Stad pada Pokok Bahasan Statistika di kelas XII SMA Swasta Swadaya Tinggi Raja Tahun Ajaran 2020 / 2021. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 1(1), 29–34.

Sutrisni, & Piliang, R. A. (2021). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Matematika Melalui Model Make A Match pada Siswa SMP. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 5(2), 563–570.

Vilianti, Y. C., Pratama, F. W., & Mampouw, H. L. (2018). Description of The Ability of Social Arithedical Stories by Study Problems by Students VIII SMP Reviewed from The Polya Stage. International Journal of Active Learning, 3(1), 23–32.

Wibowo, N. (2016). Upaya Peningkatan Keaktifan Siswa Melalui Pembelajaran Berdasarkan Gaya Belajar Di SMK Negeri 1 Saptosari. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 1(2), 128–139. https://doi.org/10.21831/elinvo.v1i2.10621

Zamsir, Masi, L., & Fajrin, P. (2015). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SMP. Jurnal Pendididkan Matematika, 6(2), 170–181. https://doi.org/10.32938/slk.v1i1.440

Downloads

Published

2022-09-30

How to Cite

Mulyana, D., Inayah, I. ., & Ningsih, A. F. . (2022). Model Pembelajaran Make a Match untuk Meningkatkan Minat Belajar dan Hasil Belajar Matematika Siswa pada Materi Polinomial. SANTIKA : Seminar Nasional Tadris Matematika, 2, 35–44. Retrieved from https://proceeding.uingusdur.ac.id/index.php/santika/article/view/1095