UPAYA MENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING DAN INFORMATION SEARCH PADA MATERI ZAKAT

Authors

  • Labibah UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Andung Dwi Haryanto UIN K.H. Abdurraman Wahid Pekalongan
  • Zacky Al-Ghofir El-Muhtadi Rizal UIN K.H. Abdurraman Wahid Pekalongan

Keywords:

Problem Based Learning model, information search

Abstract

Textual learning will cause low student interest in learning, resulting in low student learning outcomes. While the expected learning process of Islamic religious education on zakat material is that in addition to students being able to understand the concept of zakat, students can also practice it. The method used in this research is class action research (PTK) or can be known as classroom action research. The process of applying the Problem Based Learning model and information search in improving student learning outcomes on zakat material is shown by student activeness in learning, namely by learning independently, seeking material information from various sources, actively discussing and working together in solving the problems presented. Problem Based Learning and Information Search models can improve student learning outcomes

References

A. Pribadi, Benny. (2009). Model Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: PT. Dian Rakyat

Agustina. (2006). IQ, Prestasi Belajar, dan EQ, (Jurnal Provitae), Vol. 2, No. 2.

Amirul Huda, Fatkhan. (13 Oktober 2017). Pengertian dan Langkah-langkah Metode Pembelajaran Information Search https://fatkhan.web.id/pengertian-dan-langkah-langkah-metode-pembelajaran-information-search/

Arikunto, Suharsimi, dkk. (2011). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Arikunto, Suharsimi & Safruddin Abdul Jabar, Cepi. (2004) Evaluasi Program Pendidikan

Pedoman Teoritis Praktis bagi Praktisi Pendididkan. Jakarta: Bumi Aksara

Asy-Syalbub, Fu’ad. B. A.S. (2008). Begini Seharusnya Menjadi Guru; Panduan Lengkap Metodolog Guru/pendidikan Cara Rasulullah. Jakarta: Darul Haq.

Faozan, Ahmad & Jamaludin, Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti untuk SD Kelas V. (2022). Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kementrerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi.

Hariyanto, Suyono. (2011). Belajar dan Pembelajaran Teori dan Konsep Dasar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

J Moleong, Lexy. (2009). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

L. Sibermen, Melvin. (2009). Active Learning 101 Cara Belajar Siswa Aktif. Bandung: Nusa Media.

Legu Triono, Aru. (4 April 2023). “5 Waktu Pembayaran Zakat Fitrag: dari Mubah hingga Haram” https://www.nu.or.id/nasional/5-waktu-pembayaran-zakat-fitrah-dari-mubah-hingga-haram-G7iyx

Nata, Abuddin. (2011). Perspektif Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Sabri, Alisuf. (2007). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Pedoman Ilmu Jaya.

Sagala, Syaiful. (2009). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Sanjaya, Wina. (2008). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan, ed. 1,Cet. 5. Jakarta: Kencana..

Sastrawati, Eka, dkk. (2011). “Problem Based Learning, Strategi Metakognisi, Dan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa.” Jurnal Tekno-Pedagogi Vol. 1 No. 2.

Slameto. 2003. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudjiono, Anas. (2010). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Rajawali Press.

Suparman. (2005). Menjadi Guru Efektif. Yogyakarta: Hikayat Publishing.

Syah, Muhibin. (2004). Psikologi Pendidikan dan Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Undang-undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. (2005). Jakarta

Warsono & Hariyanto. (2012). Pembelajaran Aktif Teori dan Asesmen Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Wijaya, Hari & Bisri, M Jaelani. (2004). Panduan Menyusun Skripsi & Tesis. Yogyakarta: Siklus.

Zaini, Hisyam & Munthe, Bermawy & Ayu Aryani, Sekar. (2008). Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani.

Published

2024-07-25

How to Cite

Labibah, Andung Dwi Haryanto, & Zacky Al-Ghofir El-Muhtadi Rizal. (2024). UPAYA MENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING DAN INFORMATION SEARCH PADA MATERI ZAKAT. PROSINA PPG : Prosiding Nasional Pendidikan Profesi Guru, 1, 42–64. Retrieved from https://proceeding.uingusdur.ac.id/index.php/prosina-ppg/article/view/2395