PENGGUNAAN MEDIA BANGUN RUANG UNTUK MENINGKATAN KEMAMPUAN MENGHITUNG LUAS BANGUN RUANG PADA SISWA KELAS VI MI HIDAYATUL ISLAM KENTENGSARI WINDUSARI KABUPATEN MAGELANG
Keywords:
Learning Outcomes, Space Building MediaAbstract
This research aims to improve the mathematics learning outcomes of class VI students at MI Hidayatul Islam Kentengsari Windusari on spatial area material through the use of learning media. This Classroom Action Research involved 19 students, a class teacher, and an observer in the 2021/2022 academic year. Data was collected through observation and tests, analyzed descriptively qualitatively and quantitatively. Preliminary results show that only 6 out of 19 students achieved completeness with a score ≥ 70, a class average of 62.37, which does not meet the target of 80% learning completeness. In cycle I, after using spatial drawings as a medium, 12 students achieved completeness with the class average increasing to 70.79, but the target had not been achieved. In cycle II, using the spatial model, 16 students achieved completeness with an average score of 80.26, meeting the research target of 80% learning completeness. These results show that the use of concrete teaching aids can significantly improve students' mathematics learning outcomes in spatial area material.
References
Abdul Halim. 2002. Matematika Hakikat dan Logika. Jogjakarta: AR-Ruzz.
Arif. S. Sadiman. 1999. Media Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Arnis Kamar. 2002. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Darmansyah. 2006. Penelitian Tindakan Kelas. UNP.
Marsigit.2009. Pembudyaan Matematika di Sekolah untuk Mencapai Keunggulan Bangsa. Makalah Disajikan pada Seminat Nasioanl Pembelajaran Matematika Sekolah, Minggu 6 Desember 2009.
Krismanto. 2000. Beberapa Teknik, Model dan Strategi Dalam Pembelajaran.
Nana Sujana. 2002. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru.
Oemar Hamalik. 2006. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Ruseffendi. 1993. Pengantar kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya dalam Pengajaran Matematika untuk Meningkatkan CBSA. Bandung: Tarsito.
Sardiman, A.M. 2012. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PR Jara Grafindo Persada.
Sartono Wirodikromo. 2003. Matematika 2000. Jakarta : Erlangga.
Slameto. 2003. Belajar dan Faktor-faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta:Rineka Cipta.
Suharsimi Arikunto. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta : Rineka Cipta.
Suharto, G. 2003. Metodologi Penelitian Pendidikan Basaha. PBI UNY Yogyakarta.
Teoti Soekamto dan Udin S. Winataputra, 1997. Teori Belajar dan Model-model. Pembelajaran. Jakarta: Dirjen Dikti, Depdikbud.
Wardani. 2002. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: UT
Wina Sanjaya. 2008. Perencanaan dan Desain Sastra Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenanada Media Group.
Winarno Surakhmad. 2002. Penghantar Penelitian (Ilmiah Dasar Metida Tekhnik). Bandung: Tarsito.
Zaenal Abidin. 2004. Evaluasi Pengajaran. Padang.UN
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 PROSINA PPG : Prosiding Nasional Pendidikan Profesi Guru

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.