PENINGKATAN PEMAHAMAN MATA PELAJARAN AKIDAH AKHLAK MATERI INDAHNYA KALIMAT THAYYIBAH MELALUI MODEL PEMBELAJARAN MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE MAKE A MATCH DI KELAS IV MI NU 05 TAMANGEDE KENDAL

Authors

  • Rita Sugiarti UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Eros Meilina Sofa UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan

Keywords:

Increased understanding, beautiful material on thayyibah sentences, make a match type cooperative learning model.

Abstract

This research aims to determine the level of understanding of class IV students regarding the beauty of thayyibah sentences. Therefore, the efforts that researchers need to make to increase students' understanding are with the make a match learning model. This research was conducted in class IV MI Nurus Syafi'i with a total of 19 students. This research data was obtained using observation techniques, interviews, learning results tests and documentation. The results of the research show that: 1) The application of the make a match type cooperative model to the al-asma al-husna material can be implemented quite well. The results of observing teacher activities in cycle I were 75 (fair) and increased to 83.3 (good) in cycle II. Meanwhile, the results of observing student activities in cycle I were 75 (fair) and increased to 88 (good) in cycle II. 2) Increasing understanding of al-asma al-husna material in class IV students at MI Nurus Syafi'i Sidoarjo through the make a match type cooperative model can be seen from the percentage of student completion in the pre-cycle, namely 47.61% (Very less), cycle I66, 66% (fair) and cycle II 85.71% (good).

References

Abdul Azis Wahab. 2008. Metode dan Model-Model Mengajar Ilmu Pengetahuan. Sosial (IPS). Bandung: Alfabeta.

Al-Tridhonanto, 2010 Meraih Sukses dengan Kecerdasan Emosional, (Jakarta: PT Elex Media Komputindo

Aqib, dkk. 2009. Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru SD, SLB, TK. Bandung: CV Yrama Widya.

Dwitagama, W. K. (2010). Mengenal Penelitian Tindakan Kelas (Edisi kedua). Jakarta: PT. Indeks.

Djamaluddin Darwis, Dinamika Pendidikan Islam; Sejarah, Ragam dan Kelembagaan, (Semarang: Rasail, 2006), h. 80.

E. Mulyasa. 2005. Menjadi Guru Profesional; Mencipatakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Fitriah, P.J. (2014). Penerapan Metode Eksperimen untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa dalam Pembelajaran IPA Materi Alat Optik. (Skripsi). Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Universitas Pendidikan Indonesia.

Kosasih, E. (2014). Strategi Belajar Dan Pembelajaran Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Yrama Widya.

Kunandar. (2008). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Majid, A. (2014). Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Muhamad Mustahibun Nafis, 2011 Ilmu Pendidikan Islam, Yogyakarta: Teras.

Nurlaila, 2022“Faktor-faktor Keberhasilan Pembelajaran Bahasa :Perspektif Intake Factors”. Jurnal Kependidikan : hasil penelitian dan kajian kepustakaan di bidang pendidikan.

Pratiwi, W. T. (2011). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe ThinkPair-Share dalam Meningkatkan Keterampilan Proses pada Pembelajaran IPA Kelas V SD. (Skripsi) .Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Universitas Pendidikan Indonesia.

Wenny Irwanty Sitorus, 2022 “meningkatkan motivasi belajar siswa melalui keterampilan mengajar guru”, Jurnal Pendidikan manajemen perkantoran.

Published

2024-07-25

How to Cite

Sugiarti, R., & Eros Meilina Sofa. (2024). PENINGKATAN PEMAHAMAN MATA PELAJARAN AKIDAH AKHLAK MATERI INDAHNYA KALIMAT THAYYIBAH MELALUI MODEL PEMBELAJARAN MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE MAKE A MATCH DI KELAS IV MI NU 05 TAMANGEDE KENDAL. PROSINA PPG : Prosiding Nasional Pendidikan Profesi Guru, 1, 81–90. Retrieved from https://proceeding.uingusdur.ac.id/index.php/prosina-ppg/article/view/2398