ISLAMIC PARENTING: ACTUALIZATION OF TASAMUH VALUES FOR EARLY CHILDHOOD IN A PLURAL SOCIETY

Authors

  • Fadilah Utami IAIN Palangka Raya
  • Hatmawati Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Devi Oktavia Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Nordiyanti Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Aghnaita Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Ali Iskandar Zulkarnain Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya

Keywords:

Islamic Parenting, Tasamuh Values, Early Childhood, Plural Society

Abstract

This research is based on the parenting pattern of Muslim families who live in a plural society in applying tasamuh values ​​in everyday life. The existence of this religious and cultural diversity is a problem for Muslim parents in caring for and educating their children. Especially for early childhood who are in a period of growth and development, they need proper care in providing knowledge about local religious and cultural diversity. This study aims to determine the application of Islamic parenting in instilling the value of tasamuh (tolerance) for early childhood in families living in a plural society. The research method used is descriptive qualitative research. The research site is located in Central Kalimantan. The results of the study showed that there are several things in the application of Islamic parenting that have been carried out by parents in introducing differences in religion, ethnicity, race, and local culture to children from an early age. For example: providing explanations using language that is easy for children to understand, not forbidding children to play with other children of different religions, and children are allowed to visit their friends' houses who are celebrating religious holidays.

References

Ahmad Yani, Ery Khaeriyah, & Maulidya Ulfah. (2017). Implementasi Islamic Parenting Dalam Membentuk Karakter Usia Dini Di Ra At- Taqwa Kota Cirebon. Jurnal Pendidikan Anak, Volume 3(No 1).

Astuti Darmiyanti. (n.d.). Islamic Parenting Pada Anak Usia Dini ( Studi Analisis Buku Islamic Parenting Karya Syaikh Jamaal ’Abdur Rahman).

Deffa Lola Pitaloka, Dimyati, & Edi Purwanta. (2021). Peran Guru Dalam Menanamkan Nilai Toleransi pada Anak Usia Dini di Indonesia. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Volume 5(2), 1696–1705.

Dody Riswanto, Andi Mappiare, & Mohammad Irtadji. (2017). Kompetensi Multikultularisme Konselor Pada Kebudayaan Suku Dayak Kalimantan Tengah, Volume 1.

Ismail Baharudin. (2016). Upaya Orang Tua Dalam Menanamkan Pendidikan Agama Islam Pada Anak Usia Dini, Volume 8.

Lathifatul Fajriyah, & Fitta Nurisma Riswandi. (2022). Penerapan Nilai-Nilai Moderasi Beragama Pada Anak Usia Dini Dalam Keluarga.

Lestari, E., & Wulandari, R. S. (2019). Membangkitkan Rasa Ingin Tahu Anak Usia Dini Dengan Cinta Dan Cerdik. 3(2), 104–114.

Lusianty, M., R, M., & Miranda, D. (2019). Peran Orangtua Dalam Menerapkan Perilaku Sopan Santun Pada Anak Usia 5- 6 Tahun Di Ketapang. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 8(10), 1–10.

Moderasi, A. I. (2019). moderasi beragama kemenak RI. In Badan Litbang dan Diklat Kementerian Agama RI Gedung Kementerian Agama RI Jl.MH. Thamrin No.6 Lt. 2 Jakarta Pusat.

Muna, N. W., Solehuddin, S., & Mahmudah, U. (2022). Nilai Pendidikan Karakter Religius Dan Sains Dalam Film Animasi “Riko The Series” Sebagai Media Pembentuk Pengetahuan Dan Karakter Religius Anak. IBTIDA-Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 2(1), 40-56.

Mudawinun, K. (2018). Integrasi Nilai-Nilai Moderasi pada Pendidikan Anak Usia Dini Berbasis Living Values Education (LVE). Proceedings of Annual Conference for Muslim Scholars, Series 2, 721–730.

Nur Faiqoh. (2015). Implementasi Pendidikan Berbasis Multikulturalisme Sebagai Upaya Penguatan Nilai Karakter Kejujuran, Toleransi, Dan Cinta Damai Pada Anak Usia Dini Di Kiddy Care, Kota Tegal. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.

Saliyo. (2020). Menanamkan Nilai-Nilai Tasamuh untuk Menangkal Paham Radikalisme di Taman Pendidikan Al-Qur’an (TPQ) Perspektif Psikologi Pendidikan Islam. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 8(1), 093. https://doi.org/10.21043/thufula.v8i1.7267

Salma. (2021). Analisis Interaksi Sosial Antara Siswa Muslim Dan Non Muslim Perspektif Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Menengah Pertama Negri 64 Bengkulu Utara. 6.

Shinta, L., & Muslihin Heri, E. (2020). Keterampilan sikap toleransi anak usia 5-6 tahun. Jurnal PAUD Agapedia, 4(2), 337–345.

Siti Arafah. (2020). Moderasi Beragama Pengarusutamaan Kearifan Lokal Dalam Meneguhkan Kepelbagaian. Jurnal Agama dan Kebudayaan, Vol 6(No 1).

Suryadilaga, M. A. (2021). Mengajarkan Rasa Toleransi Beragama Pada Anak Usia Dini Dalam Persepektif Hadis. KINDERGARTEN: Journal of Islamic, 4(1), 110–118.

Yani, A. (2017). Implementasi Islamic Parenting Dalam Membentuk Karakter Anak Usia Dini Di Ra At-Taqwa Kota Cirebon. AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak, 3(1). https://doi.org/10.24235/awlady.v3i1.1464

Khaironi, M. (2018). (PERKEMBANGAN ANAK USIA DINI) Mulianah Khaironi Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age Hamzanwadi University, 3(1), 1–12.

Y.Sumardiyanto. (2016). Keragaman Yang Mempersatukan.

Yuliana, Y., Lusiana, F., Ramadhanyaty, D., Rahmawati, A., & Anwar, R. N. (2022). Penguatan Moderasi Beragama pada Anak Usia Dini sebagai Upaya Pencegahan Radikalisme di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2974–2984. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.1572

Zaenal Abidin As. (2016). Menanamkan Konsep Multikultularisme Di Indonesia, Volume

Downloads

Published

2022-10-06