FEASIBILITY OF STEM-BASED E-MAGAZINE PHYSICS TEACHING MATERIALS ON STRAIGHT MOTION MATERIALS

Authors

  • Norlaili Program Studi Tadris Fisika, FTIK, IAIN Palangka Raya
  • Atin Supriatin IAIN Palangka Raya
  • Nurul Septiana IAIN Palangka Raya

Keywords:

physics teaching materials, e-magazines, STEM

Abstract

Abstract

Teaching materials have an important role in the learning process, but often students are not interested in learning because the teaching materials according to students are boring. Therefore, this research is aimed at producing STEM-based e-magazine physics teaching materials that are suitable to be used as student learning companions. This study uses the ADDIE model. The data analysis technique used is a qualitative and quantitative approach. The results showed that the feasibility of teaching materials by material experts obtained a mean score of 3.45 and media experts of 2.9.

References

Adimulia, N. S. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis STEM untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Ilmiah Pada Materi Fluida Statis. Skripsi.

Akbar, S. (2017). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Bashooir, K., dkk,. (2018). Validitas Dan Reliabilitas Instrumen Asesmen Kinerja Literasi SAINS Pelajaran Fisika Berbasis STEM. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 22 (2), 221.

Danesi, M. (2010). Pengantar Memahami Semiotika Media. Yogyakarta: Jalasutra.

Daryanto, dkk. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran (Silabus, RPP, THB, dan Bahan Ajar). Yogyakarta: Gava Media.

Maulidia, F. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis STEM (Science, Technology, Engineering, AndiiMathematichs) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA Kelas X. Skripsi.

Mardapi, D. 2012. Pengukuran, Penilaian, dan Evaluasi Pendidikan. Yogyakarta: Nuha Medika

Mustika, M., dkk. (2016). Pengaruh Penggunaan LKS dengan Pendekatan Saintifik pada Materi Objek IPA dan Pengamatannya terhadap Hasil Belajar IPA Kelas VII MTsN 1 Semarang. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 7 (1), 63-71.

Nurjanah, J. R., dkk. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif E-Magazine Pada Materi Pokok Dinamika Rotasi untuk SMA Kelas XI. Jurnal Materi dan Pembelajaran Fisika (JMPF), 4 (1), 18-25.

Sumarsih, E. (2009). Kajian Peningkatan Pendayagunaan Koleksi Majalah Terjilid. Jakarta: Perpustakaan Nasional RI, 2006.

Suparman, A. (2012). Desain Instruksional Modern. Jakarta:Erlangga.

Suprihatin, C., dkk. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Majalah Untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa SMP Pada Materi Cahaya. Seminar Nasional Fisika dan Pendidikan Fisika, 3 (5), 495-504.

Suryawati, I. (2011). Jurnalitik: Suatu Pengantar Teori dan Praktek. Bogor: Ghalia Indonesia.

Downloads

Published

2022-08-13