THE DIVERSITY OF WORSHIP PRACTICES AT MA'HAD AL-JAMI'AH, SALATIGA STATE ISLAMIC UNIVERSITY

Authors

  • Moh. Khusnul Abid Universitas Islam Negeri Salatiga
  • Maulida Nurul Hidayah Universitas Islam Negeri Salatiga
  • Purnomo Universitas Islam Negeri Salatiga

Keywords:

moderation, religious, student

Abstract

This research aims to determine the diversity of worship practices at Ma'had Al-Jami'ah, Salatiga State Islamic University. This research uses a field research method with a descriptive-qualitative approach. Data collection techniques include interviews, documentation, and observation. As for test the validity of the data using triangulation techniques and source of information. The informants for this research were the caregivers, administrators, and students of Ma'had Al-Jami'ah, Salatiga State Islamic University. The research results show that there is diversity in worship practices of fardhu prayers, the beginning of Ramadan fasting, and tarawih prayers. The diversity of worship practices at Ma'had Al-Jami'ah UIN Salatiga is designed to teach students to have a moderate attitude and the freedom to carry out worship practices according to their respective beliefs. The results of this research can be a reference for Islamic educational institutions in teaching moderate attitudes and the freedom to carry out religious practices according to their respective beliefs.

References

Anggito, A. J. S. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Sukabumi: CV Jejak.

Anwar, A., Barokah, A., Widiya, I., Jam’ah, M., & Siagian, S. B. (2022). Faktor yang Mempengaruhi Kehidupan Beragama dan Sosial Masyarakat serta Aktivitas Ibadah di Desa Simonis Kec. Aek Natas Kab. Labuhanbatu Utara. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(10), 4015–4019.

Arikunto, S. (2006). Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta: Bumi Aksara.

Arum Pramusti, S., & Fajri Subhaan Syah, S. (2023). Kesan Perbedaan Beribadah yang Dirasakan Santri Berlatarbelakang Muhammadiyah di Pondok Pesantren NU Selama Bulan Ramadan. Musala Jurnal Pesantren Dan Kebudayaan Islam Nusantara, 2(1), 1–21.

Azisi, A. M. (2020). Islam Nusantara: Corak Keislaman Indonesia dan Perannya dalam Menghadapi Kelompok Puritan. Empirisma: Jurnal Pemikiran Dan Kebudayaan, Vol. 29(2, Juli), 123–136.

Efendi, A. (2019). Peran Strategis Lembaga Pendidikan Berbasis Islam di Indonesia. El-Tarbawi, 1(1), 1–11.

Fadliah, I. R. (2022). Menyikapi Perbedaan Dalam Islam Sebagai Wujud Toleransi Umat Beragama. Jurnal Sosial Humaniora Sigli, 5(2), 222–231.

Hamdan. (2023). Integrasi Fiqh Ibadah dalam Pembelajaran Agama Islam di Sekolah. Kreatif, 21(2), 228–234.

Husna, K., & Arif, M. (2021). Ibadah Dan Praktiknya Dalam Masyarakat. TA’LIM : Jurnal Studi Pendidikan Islam, 4(2), 143–151.

Karmawan. (2022). Pemahaman Keagamaan Umat Dan Relevansinya Terhadap Pluralisme Agama Pada Masyarakat Kota Tangerang. Kordinat : Jurnal Komunikasi Antar Perguruan Tinggi Agama Islam, XXI(1), 10.

Kuntowijoyo. (2007). Islam Sebagai Ilmu: Epistimologi, Metodologi dan Etika. Yogyakarta: Tiara Wacana.

Marinda, L. (2020). Nilai-nilai Ahlus Sunaah Wal Jamaah dalam Mencegah Sikap Ekstrimisme pada Anak di Madrasah Ibtidaiyah Maarif Kh. Shiddiq 01 Jember dan Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Islamic Teaching, 3(1), 40–54. h

Mu’ammar, M., & Shabir, M. (2022). Otoritas Ibadah Oleh Pemerintah: Solusi Problem Penetapan Awal Ramadhan Dan Syawal. Jurnal Ilmiah Ibtida: Jurnal Prodi PGMI STIT Pemalang, 3(1), 18–32.

Mukaffan. (2024). Transformation Of Religious Moderation Learning At Islamic Boarding School. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 13(1), 145–155.

Natasya Ammar, E. N. P. (2023). Keragaman Bacaan Qunut Di Kalangan Ulama Salafi, Al-Jam’iyatul Washliyah, Nahdhatul Ulama, Dan Muhammadiyah. Jurnal Bima: Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 1(3), 233–245.

Ridwan. (2022). Kontestasi Mazhab Hisab dan Rukyat di Indonesia. Yogyakarta: Pustaka Ilmu.

Rizkiyah, T., & Istiani, N. (2021). Nilai Pendidikan Sosial Keberagamaan Islam dalam Moderasi Beragama di Indonesia. Poros Onim:Jurmal Sosial Keagamaan, 2(2), 86–96.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: CV Alfabeta.

Sunarno, A., Firman, Ikbal, A., & Indrawati, L. (2023). Upaya Meminimalisir Kasus Intileran dalam Pendirian Tempat Ibadah Demi Terciptanya Kohesi Sosial pada Masyarakat Multikultural di Kalimantan Tengah. Jurnal Paris Langkis: Jurnal Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 3(2), 93–100.

Umiarso, & Qorib, M. (2022). The Practice of Religious Moderation Based on Theo-anthropocentric in Indonesian Islamic Boarding Schools: A Phenomenological Study. Jurnal Iqra: Kajian Ilmu Pendidikan, 7(2), 183–193.

Zamili, K. M. (2021). Literasi Agama Pada Anak Melalui Program Pembiasaan Praktik Ibadah. Edupedia, 5(2), 133–142.

Downloads

Published

2024-06-06