FIRST REVELATION AS A BASIS FOR BUILDING THE QUALITY THINKING IN STUDENTS

Authors

  • Inggi Desyliana Universitas Ahmad Dahlan
  • Betty Mauli Rosa Bustam Ahmad Dahlan University

Keywords:

First revelation, Quality thinking, Reading

Abstract

The first message that Allah sent down to mankind was iqra (reading), this shows the importance of reading or seeking knowledge for humans. The reality is that reading is not used properly to read useful things or to increase knowledge, even by educated people who are pursuing higher education, namely students. This research aims to describe q.s al-Alaq ayah 1-5 as a basis for building quality of thinking through interpretation, asbabun nuzul q.s al-Alaq 1-5, the purpose and stages of reading and their relevance to the quality of thinking. This research uses qualitative methods with the type of library research (Library Research). The results of this research found a relationship between reading and the quality of students' thinking, reading is a scientific activity that can obtain a lot of information and knowledge. As a student, the standard for reading is reading comprehension so that you are able to interpret the reading implicitly well. Reading comprehension requires brain interaction with the material being read, so that it trains a person's mind to work well which can then influence quality of thinking and useful in everyday life.

References

Al-Sheikh, A. bin M. bin A. bin I. (2004). Tafsir Ibnu Katsir. Pustaka Imam asy-Syafi’i.

Amalia, F. N., & Nadya, N. L. (2020). Hubungan kemampuan Membaca Kritis dengan kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. Didactique Bahasa Indonesia, 1.

Amalina, F. N. (2017). Kemampuan Membaca Pemahaman Mahasiswa. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Indonesia, 1.

Anisa, A. R., Ipungkarti, A. A., & Saffanah, K. N. (2021). Pengaruh Kurangnya LIterasi serta Kemampuan dalam Berpikir Kritis yang Masih Rendah dalam Pendidikan di Indonesia. Current Research in Education: Conference Series Journal, 1.

Daroini, A. I. (2018). Tafsir Ayat Pendidikan dalam Q.S al-’Alaq ayat 1-5 Menurut Quraish Shihab. UIN Raden Intan Lampung.

Fakhriyah, F. (2014). Penerapan Problem Based Learning dalam Upaya Mengembangkan Kemampuan Berpikr Kritis Mahasiswa. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 3. https://doi.org/https://doi.org/10.15294/jpii.v3i1.2906

Fitriah, D. (2017). Hubungan Kemampuan Membaca Buku Teks dan Keterampilan Berpikir Kritis dengan hasil Belajar Pendidikan Agama Islam. Studi Didaktika: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11.

Friantary, H. (2018). Budaya membaca Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Hidup Masyarakat. Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1.

Hattarina, S., Pratama, H., & Supraptiningsih, L. K. (2020). Kegiatan Membaca Lebih Unggul daripada Menonton Dalam Melatih Keterampilan Berpikir Kritis Anak. Jurnal Ika: Ikatan Alumni PGSD UNARS, 8.

Huda, M. (2018). STRATEGI BERPIKIR INTEGRATIF DALAM PEMBELAJARAN MEMBACA LINTAS KURIKULUM DI SEKOLAH DASAR. KREDO : Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra, 1(2). https://doi.org/10.24176/kredo.v1i2.1995

Husaini. (2020). Pendidikan Islam dalam Perspektif Wahyu Pertama (Surah al-Alaq ayat 1-5). Tarbiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 10. https://doi.org/https://doi.org/10.18592/jtipai.v10i1.3470

Husnan Sulaiman, F. A. M. (2023). Nilai-Nilai Edukatif Menurut al-Qur’an Surah al-Alaq 1-5 (Kajian Ilmu Pendidikan Islam). Masagi, 2.

Iqbal, M. (2020). Wahyu Pertama al-Qur’an Sebagai Pondasi Metafisika Pendidikan Islam. Edusoshum: Jurnal of Islamic Education and Social Humanities, 1.

Lubis, S. S. W. (2017). Keterampilan Menulis Essai dalam Pembentukan Berpikir Kritis Mahasiswa Prodi PGMI UIN ar-Raniry Banda Aceh. Pionir Jurnal Pendidikan, 6. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.22373/pjp.v6i2.3338

Mastoah, I. (2016). Keterampilan Membaca. Primary: Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 8.

Mukmin, T. (2016). Urgensi Belajar dalam Perspektif al-Qur’an Surat al-Alaq Ayat 1-5 Menurut Tafsir Ibnu Katsir. El-Ghirah: Jurnal Studi Keislaman, 11. https://doi.org/https://doi.org/10.37092/el-ghiroh.v11i2.53

Muttaqiin, A., & Sopandi, W. (2015). Hubungan Antara Kemampuan Membaca Kritis Dalam. Edusentris, 2(2), 116–125.

Nasution, A. (2023). Membangun kualitas Intelektual Mahasiswa dengan Meningkatkan Budaya Minat Membaca di STAI Samora Pematangsiantar. Jurnal Abshar: Hukum Keluarga Islam, Pendidikan, Kajian Islam Dan Humaniora, 2.

Patiung, D. (2016). MEMBACA SEBAGAI SUMBER PENGEMBANGAN INTELEKTUAL. Al Daulah : Jurnal Hukum Pidana Dan Ketatanegaraan, 5(2). https://doi.org/10.24252/ad.v5i2.4854

Pujiono, S. (2012). Berpikir Kritis dalam Literasi Membaca dan Menulis untuk Memperkuat Jati Diri Bangsa. PIBSI Xxxiv: Prosiding Bahasa Dan Sastra Indonesia.

Rahardhian, A. (2022). Kajian Kemampuan Berpikir Kritis (Critical Thinking Skill) dari Sudut Pandang Filsafat. Jurnal Filsafat Indonesia, 5.

Rifiyanti, H. (2020). Meningkatkan Kualitas Informasi dalam Bersosial Media Melalui Media Internet di Kampus IBI Kosgoro 1957 Jakarta Selatan. Jurnal Pengabdian, 1.

Sari, A. R. (2013). Strategi Blended Learning untuk Peningkatan Kemandirian Belajar dan Kemampuan Critical Thinking Mahasiswa di Era Digital. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 11.

Sartanto, A., & Nugraheni, A. S. (2021). Pembiasaan Keterampilan Berpikir Kritis melalui Kegiatan Membaca Buku Cerita Bergambar Anak Usia Dasar. Jurnal Pendidikan Bahasa, 10(2), 118–124. https://doi.org/10.31571/bahasa.v10i2.1842

Susani, R. G. (2018). Menumbuhkan Keterampilan Literasi Baca Tulis Melalui Membaca Ekstensif untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi. Kongres Bahasa Indonesia.

Wakhidah, N. (2012). Keterampilan Membaca dan Menulis dalam Meningkatkan Berpikir Kritis dan Literasi Sains. Diglib.Uinsby.Ac.Id.

Wenny, L. S. (2021). Literasi Informasi berdasarkan Surah al-Alaq. Maktabatuna: Jurnal Kajian Kepustakawanan, 3. https://doi.org/https://doi.org/10.15548/mj.v3i1.3166

Yoni, E. (2020). Pentingnya Minat Baca Dalam Mendorong Kemajuan Dunia Pendidikan. Inovasi Pendidikan, 7. https://doi.org/https://doi.org/10.31869/ip.v7i1.2237

Zamroni, M., & Warsono. (2020). Hubungan Antara Kemampuan Berpikir Kritis dengan Kemampuan Membaca (Studi Kasus Budaya Literasi Mahasiswa PPKn Universitas Negeri Surabaya). Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 8. https://doi.org/https://doi.org/10.26740/kmkn.v8n2.p687-701

Zed, M. (2008). Metode Penelitian Kepustakaan. Yayasan Obor Indonesia.

Downloads

Published

2024-06-09