WOMEN'S LEADERSHIP IN ISLAMIC BOARDING SCHOOLS (STUDY AT TARBIYATUL ISLAM AL-FALAH ISLAMIC BOARDING SCHOOL, SALATIGA)
Keywords:
leadership style, transformational, women's leadership modelAbstract
The purpose of this research is to find out and analyze the leadership style of Mrs. Hj. Latifah Zoemri as a caregiver at the Tarbiyatul Islam Al-Falah Islamic Boarding School, Salatiga. This research uses descriptive qualitative methods, observation data analysis techniques, interviews, documentation, data analysis using data reduction, data presentation and making conclusions. The results of this scientific article study are that Mrs. Hj. Latifah Zoemri have a transformational style in her leadership. This style transforms vision into reality with the aim of ensuring that students can be involved, learn, organize and express their ideas and adhere to Islamic law. This research can provide a theoretical contribution regarding women's leadership models in Islamic educational institutions, one of them is Islamic boarding schools.
References
Afandi, R. (2013). Efektifitas Kepemimpinan Transformasional Pesantren Bagi Peningkatan Mutu Lembaga Pendidikan Islam. Jurnal Kependidikan, 1(1), 99–122. https://doi.org/https://ejournal.uinsaizu.ac.id/index.php/jurnalkependidikan/article/view/534/477
Darmaji, Hayudiyani, M., Maisyaroh, & Sumarsono, R. B. (2019). Kepemimpinan Visioner Dalam Bidang Pendidikan. Seminar Nasional - Jurusan Administrasi Pendidikan Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang Revitalisasi Manajemen Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Di Era Revolusi Industri 4.0, 38–45.
Fadliah, I. R. (2022). Kepemimpinan Profetik pada Lembaga Pendidikan di Era Disrupsi. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(12), 5713–5720. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i12.1247
Fitria, N. (2023). Perspektif Islam Tentang Kepemimpinan Perempuan Pada Lembaga Pendidikan. Journal on Education, 6(1), 1774–1787. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.3155
Gaol, N. T. L. (2017). Teori dan Implementasi Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(2), 213–219. https://doi.org/10.24246/j.jk.2017.v4.i2.p213-219
Goei, G., & Winata, W. B. (2016). Peran Gaya Kepemimpinan Transformasional Dan Transaksional Terhadap Keterikatan Kerja (Studi Pada Karyawan Universitas X). Psibernetika, 9(1), 37–53. https://doi.org/10.30813/psibernetika.v9i1.476
Iqbal, M. (2021). Kepemimpinan Transformasional Dalam Upaya Pengembangan Sekolah/Madrasah. Pionir: Jurnal Pendidikan, 10(3), 119–129. https://doi.org/10.22373/pjp.v10i3.12187
Ismaya, B. (2017). Implementasi Aspek “Intellectual Stimulation” Pimpinan Pendidikan Tinggi Dalam Pengembangan Mutu Akademik (Studi Kasus di UII Yogyakarta). Jurnal Administrasi Pendidikan, 14(2), 20–18. https://doi.org/10.17509/jap.v24i2.8290
Istiqlaliyani, F. (2022). Ulama Perempuan di Pesantren: Studi Tentang Kepemimpinan Nyai Hj. Masriyah Amva. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(1), 104–109. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i1.1670
Luthfi, R. (2024). Analisis Al-Qur’an Surat Al-Hujurat [49]:13 Sebagai Kritik TerhadapDiskriminasi Pendidikan Perempuan. INTEGRATIF: Jurnal Magister Pendidikan Agama Islam, 4(2), 163–182. https://doi.org/https://journal.iaitasik.ac.id/index.php/Integratif/article/view/284
Prasetiawan, A. Y., & Lis, S. (2019). Kepemimpinan Perempuan dalam Pesantren. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak, 14(1), 39–69. https://doi.org/10.24090/yinyang.v14i1.2874
Pratiwi, R., Wardhani, W. N. R., Prabowo, S., Amaniyah, F., & Rohim, F. (2022). Pemberdayaan Santripreneur di Pesantren: Kajian Kepemimpinan Perempuan (Nyai) dalam Meningkatkan Keterlibatan Santriwati dalam Berwirausaha. Jurnal Iqtisaduna, 8(2), 98–110. https://doi.org/10.24252/iqtisaduna.v8i2.31321
Putry, R. (2015). Kepemimpinan Perempuan Dalam Perspektif Islam. Jurnal MUDARRISUNA, 4(2), 626–655. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.22373/jm.v5i2.627653
Samsudin, & Azizah, S. M. (2021). Karakteristik Kepemimpinan Transformasional Di Lembaga Pendidikan Islam. AL-MIKRAJ : Jurnal Studi Islam Dan Humaniora, 1(2), 68–77. https://doi.org/10.37680/almikraj.v1i2.763
Saputra, R. B., Salena, K. M., Maisyaroh, & Sumarsono, R. (2019). Kepemimpinan Transaksional dalam Bidang Pendidikan. Seminar Nasional - Jurusan Administrasi Pendidikan Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang Revitalisasi Manajemen Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Di Era Revolusi Industri 4.0, 23–28.
Shofawi, M. A., & Wiyani, N. A. (2021). Kepemimpinan Perempuan Dalam Perspektif Pendidikan Islam Menurut Hj. Nurlela Mubarok. Re-JIEM (Research Journal of Islamic Education Management), 4(2), 178–194. https://doi.org/10.19105/re-jiem.v4i2.5003
Sukataman, Soodiqoh, M., ’Azizah, F., & Falaakhuddin, M. H. (2023). Teori Pendekatan dan Model Kepemimpinan dalam Lembaga Pendidikan. Cakrawala Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Dan Studi Sosial, 7(1), 89–104. https://doi.org/10.33507/cakrawala.v7i1.1266
Syatibi, I. (2009). Kepemimpinan Perempuan Di Pesantren. Al-Ahwal: Jurnal Hukum Keluarga Islam, 2(1), 29. https://ejournal.uin-suka.ac.id/syariah/Ahwal/article/view/1132
Utaminingsih, A. (2020). Feminism-Transformasional: Praksis Kepemimpinan Kepala Desa Perempuan Di Perdesaan Madura. Dialogia, 18(2), 395–416. https://doi.org/10.21154/dialogia.v18i2.2439
Waedoloh, H., Purwanta, H., & Ediyono, S. (2022). Gaya Kepemimpinan dan Karekteristik Pemimpin yang Efektif. Social, Humanities, and Educational Studies (SHEs): Conference Series, 5(1), 144–152. https://doi.org/10.20961/shes.v5i1.57783
Wahyuni, Z. M., Lestari, F., & Hasanah, U. (2020). Kepemimpinan Dan Gender Dalam Lembaga Pendidikan Islam. PRODU: Prokurasi Edukasi Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 26–37. https://doi.org/10.15548/p-prokurasi.v2i1.2246
Yuli, S., Basri, H., & Suhartini, A. (2022). Kepempimpinan Wanita Dalam Pesantren. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 905–912. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.8275
Zakaria, S. (2013). Kepemimpinan Perempuan Dalam Persepektif Hukum Islam (Studi Komparatif Antara Pemikiran Kh. Husein Muhammad Dan Prof. Siti Musdah Mulia). Khazanah, 6(1), 65–97. https://doi.org/10.20885/khazanah.vol6.iss1.art7
Zin, E. M., Widana, S. N., & Anshori, M. I. (2023). Studi Literatur : Gaya Kepemimpinan Transformasional dan Motivasi Kerja. Journal of Management and Social Sciences (JMSC), 1(3), 208–231. https://doi.org/https://doi.org/10.59031/jmsc.v1i3.176