WOMEN'S LEADERSHIP IN ISLAMIC BOARDING SCHOOLS (STUDY AT TARBIYATUL ISLAM AL-FALAH ISLAMIC BOARDING SCHOOL, SALATIGA)

Authors

  • Naffa'ani Ilma Universitas Islam Negeri Salatiga
  • Syaefudin Achmad Universitas Islam Negeri Salatiga

Keywords:

leadership style, transformational, women's leadership model

Abstract

The purpose of this research is to find out and analyze the leadership style of Mrs. Hj. Latifah Zoemri as a caregiver at the Tarbiyatul Islam Al-Falah Islamic Boarding School, Salatiga. This research uses descriptive qualitative methods, observation data analysis techniques, interviews, documentation, data analysis using data reduction, data presentation and making conclusions. The results of this scientific article study are that Mrs. Hj. Latifah Zoemri have a transformational style in her leadership. This style transforms vision into reality with the aim of ensuring that students can be involved, learn, organize and express their ideas and adhere to Islamic law. This research can provide a theoretical contribution regarding women's leadership models in Islamic educational institutions, one of them is Islamic boarding schools.

References

Afandi, R. (2013). Efektifitas Kepemimpinan Transformasional Pesantren Bagi Peningkatan Mutu Lembaga Pendidikan Islam. Jurnal Kependidikan, 1(1), 99–122. https://doi.org/https://ejournal.uinsaizu.ac.id/index.php/jurnalkependidikan/article/view/534/477

Darmaji, Hayudiyani, M., Maisyaroh, & Sumarsono, R. B. (2019). Kepemimpinan Visioner Dalam Bidang Pendidikan. Seminar Nasional - Jurusan Administrasi Pendidikan Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang Revitalisasi Manajemen Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Di Era Revolusi Industri 4.0, 38–45.

Fadliah, I. R. (2022). Kepemimpinan Profetik pada Lembaga Pendidikan di Era Disrupsi. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(12), 5713–5720. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i12.1247

Fitria, N. (2023). Perspektif Islam Tentang Kepemimpinan Perempuan Pada Lembaga Pendidikan. Journal on Education, 6(1), 1774–1787. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.3155

Gaol, N. T. L. (2017). Teori dan Implementasi Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(2), 213–219. https://doi.org/10.24246/j.jk.2017.v4.i2.p213-219

Goei, G., & Winata, W. B. (2016). Peran Gaya Kepemimpinan Transformasional Dan Transaksional Terhadap Keterikatan Kerja (Studi Pada Karyawan Universitas X). Psibernetika, 9(1), 37–53. https://doi.org/10.30813/psibernetika.v9i1.476

Iqbal, M. (2021). Kepemimpinan Transformasional Dalam Upaya Pengembangan Sekolah/Madrasah. Pionir: Jurnal Pendidikan, 10(3), 119–129. https://doi.org/10.22373/pjp.v10i3.12187

Ismaya, B. (2017). Implementasi Aspek “Intellectual Stimulation” Pimpinan Pendidikan Tinggi Dalam Pengembangan Mutu Akademik (Studi Kasus di UII Yogyakarta). Jurnal Administrasi Pendidikan, 14(2), 20–18. https://doi.org/10.17509/jap.v24i2.8290

Istiqlaliyani, F. (2022). Ulama Perempuan di Pesantren: Studi Tentang Kepemimpinan Nyai Hj. Masriyah Amva. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(1), 104–109. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i1.1670

Luthfi, R. (2024). Analisis Al-Qur’an Surat Al-Hujurat [49]:13 Sebagai Kritik TerhadapDiskriminasi Pendidikan Perempuan. INTEGRATIF: Jurnal Magister Pendidikan Agama Islam, 4(2), 163–182. https://doi.org/https://journal.iaitasik.ac.id/index.php/Integratif/article/view/284

Prasetiawan, A. Y., & Lis, S. (2019). Kepemimpinan Perempuan dalam Pesantren. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak, 14(1), 39–69. https://doi.org/10.24090/yinyang.v14i1.2874

Pratiwi, R., Wardhani, W. N. R., Prabowo, S., Amaniyah, F., & Rohim, F. (2022). Pemberdayaan Santripreneur di Pesantren: Kajian Kepemimpinan Perempuan (Nyai) dalam Meningkatkan Keterlibatan Santriwati dalam Berwirausaha. Jurnal Iqtisaduna, 8(2), 98–110. https://doi.org/10.24252/iqtisaduna.v8i2.31321

Putry, R. (2015). Kepemimpinan Perempuan Dalam Perspektif Islam. Jurnal MUDARRISUNA, 4(2), 626–655. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.22373/jm.v5i2.627653

Samsudin, & Azizah, S. M. (2021). Karakteristik Kepemimpinan Transformasional Di Lembaga Pendidikan Islam. AL-MIKRAJ : Jurnal Studi Islam Dan Humaniora, 1(2), 68–77. https://doi.org/10.37680/almikraj.v1i2.763

Saputra, R. B., Salena, K. M., Maisyaroh, & Sumarsono, R. (2019). Kepemimpinan Transaksional dalam Bidang Pendidikan. Seminar Nasional - Jurusan Administrasi Pendidikan Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang Revitalisasi Manajemen Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Di Era Revolusi Industri 4.0, 23–28.

Shofawi, M. A., & Wiyani, N. A. (2021). Kepemimpinan Perempuan Dalam Perspektif Pendidikan Islam Menurut Hj. Nurlela Mubarok. Re-JIEM (Research Journal of Islamic Education Management), 4(2), 178–194. https://doi.org/10.19105/re-jiem.v4i2.5003

Sukataman, Soodiqoh, M., ’Azizah, F., & Falaakhuddin, M. H. (2023). Teori Pendekatan dan Model Kepemimpinan dalam Lembaga Pendidikan. Cakrawala Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Dan Studi Sosial, 7(1), 89–104. https://doi.org/10.33507/cakrawala.v7i1.1266

Syatibi, I. (2009). Kepemimpinan Perempuan Di Pesantren. Al-Ahwal: Jurnal Hukum Keluarga Islam, 2(1), 29. https://ejournal.uin-suka.ac.id/syariah/Ahwal/article/view/1132

Utaminingsih, A. (2020). Feminism-Transformasional: Praksis Kepemimpinan Kepala Desa Perempuan Di Perdesaan Madura. Dialogia, 18(2), 395–416. https://doi.org/10.21154/dialogia.v18i2.2439

Waedoloh, H., Purwanta, H., & Ediyono, S. (2022). Gaya Kepemimpinan dan Karekteristik Pemimpin yang Efektif. Social, Humanities, and Educational Studies (SHEs): Conference Series, 5(1), 144–152. https://doi.org/10.20961/shes.v5i1.57783

Wahyuni, Z. M., Lestari, F., & Hasanah, U. (2020). Kepemimpinan Dan Gender Dalam Lembaga Pendidikan Islam. PRODU: Prokurasi Edukasi Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 26–37. https://doi.org/10.15548/p-prokurasi.v2i1.2246

Yuli, S., Basri, H., & Suhartini, A. (2022). Kepempimpinan Wanita Dalam Pesantren. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 905–912. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.8275

Zakaria, S. (2013). Kepemimpinan Perempuan Dalam Persepektif Hukum Islam (Studi Komparatif Antara Pemikiran Kh. Husein Muhammad Dan Prof. Siti Musdah Mulia). Khazanah, 6(1), 65–97. https://doi.org/10.20885/khazanah.vol6.iss1.art7

Zin, E. M., Widana, S. N., & Anshori, M. I. (2023). Studi Literatur : Gaya Kepemimpinan Transformasional dan Motivasi Kerja. Journal of Management and Social Sciences (JMSC), 1(3), 208–231. https://doi.org/https://doi.org/10.59031/jmsc.v1i3.176

Downloads

Published

2024-06-06