IMPROVING THE LEARNING OUTCOMES OF IPAS MATERIAL ON CHANGES IN THE FORM OF OBJECTS THROUGH THE APPLICATION OF EXPERIMENTAL METHODS IN GRADE IV ELEMENTARY STUDENTS

Authors

  • Rohmatul khasanah UIN KH ABDURRAHMAN WAHID PEKALONGAN
  • Siti Nurul Hidayah
  • Tariq Tazaka
  • Rizki Latifatun Nisa
  • Fatmawati Nur Hasanah

Keywords:

learning outcomes, changes in the form of objects, experimental methods

Abstract

The purpose of this study was to determine whether the experimental method can improve the learning outcomes of fourth grade students of SD N Klidang Wetan in the 2023/2024 lesson year in IPAS material on changes in the form of objects. This type of research is Classroom Action Research (PTK) which is carried out in 3 (three) stages, namely pre-cycle learning, implementation of cycle I and cycle II improvements. In each improvement silkus there are 4 (four) stages namely planning, implementation, observation and recollection. This study involved fourth grade students totaling 29 students. Data collection using observation instruments, multiple choice question tests and documentation. Data analysis method using quantitative descriptive analysis. The results of this study indicate that the experimental method can improve learning outcomes from a completeness rate of 38% in the pre-cycle, increasing to 74% in cycle I and reaching 100% in cycle II. The research results concluded that the application of experimental methods can improve the learning outcomes of IPAS material on changes in the form of objects through the application of experimental methods The to fourth grade students of SD Negeri Klidang Wetan in the 2023/2024 academic year.

References

Herawati, L., Saefurohman, A.,& Juhji, J.(2019). Pengaruh metode eksperimen terhadap pemahaman konsep siswa MI pada materi sifat dan perubahan wujud benda. Primary: Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Dasar, 11(1), 69-76.

Hamalik, O. (2008). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Sinar Grafika

Hamdayana, J. (2014). Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter. Bogor: Ghalia Indonesia

Fadwa, K., Fitriani, S., Darnius, S., & Hasniyati, H. (2023). Pengaruh Metode Eksperimen terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Perubahan Wujud Benda Tema 7 Subtema 3 di Kelas V SD Negeri 12 Banda Aceh. Pesona Dasar:Jurnal Pendidikan Dasar dan Humaniora, 11(2), 105-115.

Miranty, P. (2018). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Materi PerubahanWujud BendaMelalui Metode Eksperimen Di Kelas IV Mis Al-Hidayah Datuk Kabu No.37 Kecamatan PercutSei Tuan Kabupaten Deli Serdang Tahun Ajaran 2017/2018. Medan : UIN Sumatera Utara

Nawawi, H. (2013). Metode Penelitian Bidang Sosial. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press Mutmainnah, H. (2020). Meningkatkan Pemahaman Konsep Perubahan Wujud Benda padaPembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Melalui Metode Eksperimen di Sekolah Dasar. JurnalInovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(1), 87-97.

Permatasari, F., Al Ghozali, M. I., & Purwati, R. (2022). Efektivitas Metode Eksperimen Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Materi Perubahan Wujud Benda Kelas IV MI Ma’arif Sutawinangun Kabupaten Cirebon. EduBase: Journal of Basic Education, 3(1), 111- 116.

Sabri, A. (2010). Strategi Belajar Mengajar Micro Teaching. Jakarta: Ciputat Press

Sudjana, N. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rasdakarya. Susanto, A.(2013). Teori Belajardan Pembelajaran di Sekolah Dasar.Jakarta: Kencana Prenadamedia Group

Wandini, R. R., Harahap, E. Y., Mutia, C. M., Adila, N. A., Amalia, A., & Sari, R. Y. (2022). Penerapan Model Eksperimen untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Perubahan Wujud Benda. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(3), 2032-2035

Herawati, L., Saefurohman, A.,& Juhji, J.(2019). Pengaruh metode eksperimen terhadap pemahaman konsep siswa MI pada materi sifat dan perubahan wujud benda. Primary: Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Dasar, 11(1), 69-76.

Hamalik, O. (2008). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Sinar Grafika

Hamdayana, J. (2014). Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter. Bogor: Ghalia Indonesia

Fadwa, K., Fitriani, S., Darnius, S., & Hasniyati, H. (2023). Pengaruh Metode Eksperimen terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Perubahan Wujud Benda Tema 7 Subtema 3 di Kelas V SD Negeri 12 Banda Aceh. Pesona Dasar:Jurnal Pendidikan Dasar dan Humaniora, 11(2), 105-115.

Miranty, P. (2018). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Materi PerubahanWujud BendaMelalui Metode Eksperimen Di Kelas IV Mis Al-Hidayah Datuk Kabu No.37 Kecamatan PercutSei Tuan Kabupaten Deli Serdang Tahun Ajaran 2017/2018. Medan : UIN Sumatera Utara

Nawawi, H. (2013). Metode Penelitian Bidang Sosial. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press Mutmainnah, H. (2020). Meningkatkan Pemahaman Konsep Perubahan Wujud Benda padaPembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Melalui Metode Eksperimen di Sekolah Dasar. JurnalInovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(1), 87-97.

Permatasari, F., Al Ghozali, M. I., & Purwati, R. (2022). Efektivitas Metode Eksperimen Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Materi Perubahan Wujud Benda Kelas IV MI Ma’arif Sutawinangun Kabupaten Cirebon. EduBase: Journal of Basic Education, 3(1), 111- 116.

Sabri, A. (2010). Strategi Belajar Mengajar Micro Teaching. Jakarta: Ciputat Press

Sudjana, N. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rasdakarya. Susanto, A.(2013). Teori Belajardan Pembelajaran di Sekolah Dasar.Jakarta: Kencana Prenadamedia Group

Wandini, R. R., Harahap, E. Y., Mutia, C. M., Adila, N. A., Amalia, A., & Sari, R. Y. (2022). Penerapan Model Eksperimen untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Perubahan Wujud Benda. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(3), 2032-2035

Downloads

Published

2024-06-13