Analysis ANALYSIS OF HIGH LEVEL THINKING IN SOLVING MATHEMATICAL PROBLEMS ON SPACE BUILDING MATERIALS

Authors

  • Nurul Sakinah UIN K.H. Abdurrahman Wahid
  • Nalim UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan

Keywords:

analysis, higher order thinking skills, building space

Abstract

The aim of research is to know and analyze high-level thinking skills in solving mathematical issues on students’ awakening materials.The subjects of this study are students of the 5th grade a SMP state 1 inhabited with a total of 30 students.The type of research used is qualitatively descriptive.Data collection techniques used are written tests and interviews.The technique of data analysis is to determine the value of the student’s test, Divide students into three categories: high, medium and low.The results obtained show that the high-level thinking capacity of SMP students is at a fairly good criteria.

References

Abdullah, B. I. (2020). Higher Order Thinking Skills (HOTS) Bagi Kaum Milneial Melalui Inovasi Pembelajaran Matematika. Malang: CV IRDH.

Jamaludin. (2020). Melatih Berpikir Tingkat Tinggi dengan Model Pembelajaran GO CAR. Sukabumi: CV. Jejak.

Khoiron, A. K. (2019). Metode Penelitian Kualitatif. Semarang: Lembaga Pendidikan Sukarno Pressindo (LPSP).

Maulana. (2017). Konsep Dasar Matematika dan Pengembangan Kemampuan Berpikir Kritis-Kreatif. Sumedang: UPI Sumedang.

Novaliyosi, S. H. (2019). TIMSS INDONESIA (TRENDS IN INTERNATIONAL MATHEMATICS AND SCIENCE STUDY). Prosiding Seminar Nasional dan Call Paper, (p. 563). Banten.

Pujiastuti, A. A. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi pada Siswa SMP YPWKS Cilegon dalam Menyelesaikan Soal Pola Bilangan. Wahana Didaktila, 248.

Sani, R. A. (2019). Pembelajaran Berbasis HOTS (Hihger Order Thinking Skills). Tangerang: Tira Smart.

Shaleh, L. H. (2020). Refleksi Hasil Upaya PISA (The Programme For International Student Assesment: Upaya Perbaikan Bertumpu pada Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, 35.

Suyani, N. D. (2022). Mengenal "HOTS" (Higher Order Thinking Skills) dalam Pendidikan. Malang: Media Citra Kreatif.

Syahlan. (2017). Sepuluh Strategi dalam Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Intenational Digital Journal Of Mathematics and Education, 359-360.

Turmudi, Y. N. (2012). Statistika Deskriptif. Pekalongan: STAIN Pekalongan Press.

Wardono, M. d. (2018). Pentingnya Kemampuan Literasi Matematika untuk Menumbuhkan Kemampuan Koneksi Matematika dalam Meningkatkan SDM. Jurnal PRISMA, 569.

Abdullah, B. I. (2020). Higher Order Thinking Skills (HOTS) Bagi Kaum Milneial Melalui Inovasi Pembelajaran Matematika. Malang: CV IRDH.

Jamaludin. (2020). Melatih Berpikir Tingkat Tinggi dengan Model Pembelajaran GO CAR. Sukabumi: CV. Jejak.

Khoiron, A. K. (2019). Metode Penelitian Kualitatif. Semarang: Lembaga Pendidikan Sukarno Pressindo (LPSP).

Maulana. (2017). Konsep Dasar Matematika dan Pengembangan Kemampuan Berpikir Kritis-Kreatif. Sumedang: UPI Sumedang.

Novaliyosi, S. H. (2019). TIMSS INDONESIA (TRENDS IN INTERNATIONAL MATHEMATICS AND SCIENCE STUDY). Prosiding Seminar Nasional dan Call Paper, (p. 563). Banten.

Pujiastuti, A. A. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi pada Siswa SMP YPWKS Cilegon dalam Menyelesaikan Soal Pola Bilangan. Wahana Didaktila, 248.

Sani, R. A. (2019). Pembelajaran Berbasis HOTS (Hihger Order Thinking Skills). Tangerang: Tira Smart.

Shaleh, L. H. (2020). Refleksi Hasil Upaya PISA (The Programme For International Student Assesment: Upaya Perbaikan Bertumpu pada Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, 35.

Suyani, N. D. (2022). Mengenal "HOTS" (Higher Order Thinking Skills) dalam Pendidikan. Malang: Media Citra Kreatif.

Syahlan. (2017). Sepuluh Strategi dalam Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Intenational Digital Journal Of Mathematics and Education, 359-360.

Turmudi, Y. N. (2012). Statistika Deskriptif. Pekalongan: STAIN Pekalongan Press.

Wardono, M. d. (2018). Pentingnya Kemampuan Literasi Matematika untuk Menumbuhkan Kemampuan Koneksi Matematika dalam Meningkatkan SDM. Jurnal PRISMA, 569.

Downloads

Published

2024-06-22